Boeren Buren succes in gesprek met samenleving

  • BoerenBuren
  • LTO Noord
  • Ondernemerschap

Boeren Buren, het onlineverhalenplatform van LTO Noord, heeft afgelopen jaren een enorme groei doorgemaakt. Boeren Buren begon als een pilot om via sociale media in gesprek te gaan met de samenleving over alles wat in de sector speelt.

Inmiddels is Boeren Buren uitgegroeid tot twee professionele socialemediakanalen. En er zijn volop plannen voor de toekomst.

Met 10 miljoen weergaven in 2021 en meer dan tweehonderd persoonlijke verhalen van boeren en tuinders, is Boeren Buren de afgelopen jaren een belangrijk kanaal geworden om in gesprek te komen met de samenleving. De kracht van het platform is dat het maatschappelijke problemen uit de sector behandelt. Daardoor wordt het gesprek tussen de agrarische volgers en de samenleving gefaciliteerd.

Dat dit gebeurt, is te zien in de cijfers. Met een gemiddelde interactie van 9 procent per post scoort het veel hoger dan het Nederlandse gemiddelde van 3 procent. Boeren Buren heeft ruim 33.000 volgers op Facebook en bijna 7.500 op Instagram.

Coördinator Jasper Seidel van Boeren Buren is enthousiast over de resultaten van afgelopen jaar. ‘We hebben enorme stappen gezet. Het doel was om te professionaliseren en mogelijkheden te verkennen om samen te werken met influencers en zo onze doelgroep nog beter te bereiken. Dit leverde mooie content, goede gesprekken en een flink bereik op richting mensen die we niet vanzelfsprekend met onze eigen accounts bereiken.’

Daar stopt het volgens Seidel niet. ‘Dit jaar behandelen we onze accounts voor het eerst als echte onlinemerken door doelen te stellen op groei in het aantal volgers en het behoud van de interactie. Met de eerste twee maanden achter de rug verdubbelen we dit jaar in volgersaantal op Instagram. Precies de exponentiële groei die we door willen maken.’

Door het succes van Boeren Buren via Facebook en Instagram is binnen het LTO Noord-programma ‘Interactie met de Samenleving’ besloten de potentie van het merk verder te verkennen. Seidel is enthousiast over de plannen voor dit jaar.

‘Boeren Buren is in potentie groter dan twee socialemedia-accounts. Ik zie het echt als het merk van LTO Noord richting de samenleving’, laat Seidel weten.

‘De naam LTO Noord zegt iemand buiten de sector weinig. We zijn bezig het knuffelbaardere Boeren Buren als merk in de markt te zetten. Denk aan de doorontwikkeling van onze publieksacties en een website waarop we alles samenbrengen en de achtergrondverhalen achter onze socialemediaberichten kunnen vertellen’, geeft de coördinator aan.

Communicatie versterken

Boeren Buren biedt ook een mooie kans voor het versterken van de communicatie van andere programma’s van LTO Noord richting de samenleving. In een kort socialemediabericht is het lastig sommige communicatie van LTO Noord, met soms pittige materie, door te zetten naar de samenleving. Met Boeren Buren kunnen we een zaadje planten via sociale media en het complete verhaal via de website vertellen’, legt Seidel uit.

‘De complexiteit voor onze sector is om verhalen van boeren en tuinders op zo’n manier te presenteren dat het aansluit bij de taal en interesse van de burger. Die vertaalslag maken we samen met een team van specialisten’, aldus de coördinator.

Boeren Buren startte in 2017 in de LTO Noord-regio West. Door het grote succes, met name door de vele interactie met burgers, werd het initiatief in 2020 uitgebreid naar de regio’s Oost en Noord. Per regio zijn drie tot vier personen verantwoordelijk voor het ophalen van de verhalen. Via de Facebookgroep Boeren voor Buren kunnen ondernemers ideeën aanleveren die Boeren Buren kan gebruiken op de socialemediakanalen.

Maatschappelijk draagvlak

‘Maatschappelijk draagvlak is van cruciaal belang voor het bestaansrecht van onze sector’, stelt Seidel. ‘Agrariërs zetten zich er dag in dag uit voor in om ervoor te zorgen dat we niet alleen nu, maar ook in de toekomst eten en drinken op tafel hebben staan. Dat we kunnen genieten van bloemen en planten in huis en een groene leefomgeving.’

Boeren en tuinders investeren voortdurend in manieren om nog duurzamer de produceren, ze bewaken de biodiversiteit en wekken energie op, somt Seidel op. ‘Dat doen ze voor ons allemaal. Op Boeren Buren lezen burgers en consumenten hoe de ondernemers dat doen. Alle verhalen dragen bij aan begrip en besef bij de consument.’

Foto’s en verhalen gezocht

Hebt u mooie foto’s of een persoonlijk verhaal om te delen met mensen buiten de agrarische sector? Denk bijvoorbeeld aan een filmpje tijdens de oogst van uw graan, bloemen of groente. Of een foto van het voeren van een kalf of de geboorte van een big. Maar ook de momenten die u misschien minder bijzonder vindt, zoals het onderhoud van de machines of het erf, zijn voor iemand van buiten de sector vaak heel interessant. Neem contact op met het team achter Boeren Buren of word lid van de groep Boeren voor Buren op Facebook. Mailen kan naar jseidel@ltonoord.nl.

Bron:

Nieuwe Oogst