Rick van Asperen ledenavond GVA

'Hoe kijk je tegen het varken aan?'

‘Jij bent een maiskolf, moslim of slager.’ Dit stempel kregen leden dinsdagavond zonder pardon opgedrukt door imagocoach Rick van Asperen tijdens de ledenavond bij Van der Valk in Breukelen.

‘Daarna mochten we ons omdraaien en zagen we allemaal een foto van een varken op het scherm, met de vraag hoe je tegen het varken aankijkt’, vertelt Cor Veldhuisen, voorzitter LTO Noord-afdeling Gooi, Vecht & Amstelstreek.
‘Nu was ik ingedeeld bij de groep van maiskolven en wij dachten allemaal direct: weg met dat varken, want dat eet ons op. Terwijl de slagers zeiden: hoe meer, hoe liever. Het is maar net in wiens schoenen je staat. Dat zette ons aan het denken over dat je vanuit een ander perspectief een andere mening vormt.’

Samen met LTO Noord-afdeling West Utrecht en de Rabobank Midden-Nederland hield de afdeling Gooi, Vecht & Amstelstreek een ledenbijeenkomst met als titel Werken aan een beter imago. ‘De Rabobank Midden-Nederland sponsort zeven LTO Noord-afdelingen in deze streek, omdat zij het belangrijk vinden dat agrariërs goed vertegenwoordigd zijn en onze mening goed gehoord moet worden.’

Imago
Voor het houden van een gezamenlijke (sponsor)avond vroeg de Rabobank welke onderwerpen de afdelingen belangrijk vinden. Allemaal gaven ze imago als een van de belangrijkste onderwerpen waar ze aan willen werken.

Zestig leden kwamen op de bijeenkomst met de imagocoach af. ‘Het was een mooie, interactieve avond’, stelt Veldhuisen. ‘Zo gaf Van Asperen tips over hoe wij het beste kunnen reageren op nieuws. Door bijvoorbeeld bij een discussie over kalveren in eenlingboxen vragen terug te stellen. Zoals: heeft u kinderen gehad en lagen die in de wieg, of middenin de kamer tussen de anderen? Zodat mensen zelf de conclusie trekken die jij voor ogen hebt.’
Andere tip is om zoveel mogelijk positief nieuws of positieve filmpjes te delen als ze voorbijkomen op sociale media. ‘Ik heb meegedaan aan de Campina Open Boerderijdagen en enkele bloggers op bezoek gehad. Het was voor mij echt een eyeopener hoeveel er op die manier op sociale media gezien en gedeeld wordt.’

Bron: Nieuwe Oogst