Film over bollen boeit burgers Enkhuizen

De film die LTO Noord West-Friesland liet maken over de bollenteelt laat een sector zien die innovatief is, hightech en waarin het boeiend is om in te werken. Telers en burgers bekeken vrijdagavond 31 maart de film op een bijeenkomst over veranderingen in de West-Friese polder, georganiseerd door de bibliotheek in Enkhuizen

Voorzitter Arie Schouten van LTO Noord West-Friesland vertelde over de veranderingen in de agrarische sector, hoe er anno 2017 wordt gewerkt en hoe hij naar de toekomst kijkt. Tulpenveredelaar Mark Ruiter gaf een presentatie over zijn bedrijf.

De film over de bollenteelt werd gedraaid ter inleiding op het verhaal van Schouten. ‘Mensen die vroeger als kind op hun knieën bollen hebben geraapt op het land en gepeld in de schuur, keken op van de huidige teelt van tulpen’, blikt hij terug. Een vraag uit de zaal ging over de dure grond in West-Friesland: ‘Waarom gaat een tulpenteler niet naar Polen, waar je voor 100 euro per hectare de beste grond voor het uitzoeken hebt?’ Schouten: ‘Trek een lijn van Leeuwarden naar Bergen op Zoom. Links daarvan is het zeeklimaat, daar groeien die tulpen van ons.’ Schaalvergroting gaat volgens Schouten onveranderd door: ‘Als je wat wilt, moet je bijblijven en doorontwikkelen.

Imago
Frank Westerman, schrijver van de boeken ‘De Graanrepubliek’ en het onlangs verschenen ‘Het land van de Ja-knikkers’ hield een boekpresentatie over zijn meest recente boek. Daarin beschrijft hij de ontwikkelingen op het Nederlandse platteland van de afgelopen vijfentwintig jaar. Westerman volgde een studie aan de Wageningen Universiteit (WUR). In de jaren ’90 had de WUR volgens Westerman een boerenimago. Dat is anno 2017 heel anders, aldus Schouten. ‘De WUR is een universiteit met wereldallure’, aldus de afdelingsvoorzitter. ‘Zo is Engels de voertaal en wordt er les gegeven aan studenten uit dertig verschillende landen.

Seed Valley
Schouten vertelde over Seed Valley, een samenwerking van tientallen innovatieve bedrijven die zich richten op zaadveredeling. ‘Het was voor deze bedrijven moeilijk vacatures vervuld te krijgen’, weet Schouten. ‘Het imago van zaad was stoffig. Met de campagne ‘Zij gaat voor zaad’ en ‘Hij gaat voor zaad’, met aandacht voor ICT en werken in het lab, viel Seed Valley op. Het gaat nu goed met het werven van personeel.’

De film over de bollenteelt gebruikt LTO Noord West-Friesland om scholieren te interesseren voor het werk in de sector, om te tonen aan beleidsmakers en te draaien bij open dagen van leden. ‘Open dagen houden stimuleren wij vanuit het afdelingsbestuur’, zegt Schouten. De afdeling wil ook van de fruitteelt, melkveehouderij, vollegrondsgroenteteelt en de zaadveredeling films laten maken.

Bron: Nieuwe Oogst