Wij van LTO Noord Jan Willem Wollerich Drenthe

‘Richt je op de nieuwe generatie’

‘Er komen steeds minder bedrijven, maar met een steeds grotere complexiteit. Het is belangrijk dat we de krachten bundelen en jonge boeren verbinden aan LTO Noord', dat zegt de Drentse akkerbouw Jan-Willem Wollerich in de serie ‘Wij van LTO Noord’.

rWat voor bedrijf heeft u?
‘Samen met mijn broer Roelof-Jan heb ik een akkerbouwbedrijf met een veenkoloniaal bouwplan met tarwe, suikerbieten en zetmeelaardappelen. Zes jaar geleden zijn we gestart met zaai- en plantuien. Later is daar de teelt van tulpen bijgekomen. ‘De uienteelt is het vierde gewas op het bedrijf en brengt wat meer uitdaging. Je teelt voor de vrije markt en dat biedt de kans op een extra plus, die we proberen te halen.’

Waarom bent u lid van LTO Noord? 
‘Het is een van de weinige organisaties waarbij collectief de belangenbehartiging voor de sector wordt opgepakt. Als individuele teler wordt er minder goed naar je geluisterd. Bij LTO Noord kun je gezamenlijk de handen ineen slaan om wat te bereiken.’

Waar is LTO Noord Borger Odoorn mee bezig?
‘De afgelopen jaren heeft de afdeling gestuurd op meer interactie met de ‘jongere’ leden, onder andere door de vergaderingen op locatie te houden met daaraan gekoppeld een bedrijfsbezichtiging.
‘Ook bekijkt het bestuur de mogelijkheden om krachten te bundelen met afdelingen uit de regio. Dit omdat het aantal boeren langzaam afneemt en de regelgeving steeds complexer wordt. Voor kleinere afdelingen is dit nauwelijks meer bij te houden.’

Heeft u nog tips voor LTO Noord?
‘Richt je op de nieuwe generatie. Er komen steeds minder bedrijven, maar met een steeds grotere complexiteit. Het is belangrijk dat we de krachten bundelen en jonge boeren verbinden aan LTO Noord. Als je het bedrijf nog niet hebt overgenomen, kom je niet zo snel bij LTO Noord. Wij hebben de bedrijfsovername al een paar jaar achter de rug. Dan wordt LTO Noord interessanter, in die fase zit je dan.’

Wat zou u doen als u een dag voorzitter van LTO Nederland was?
‘Dan zou ik duidelijk willen maken wat een prachtig beroep we hebben en dat we milieubewust handelen. Ik zou mensen bewust willen laten worden van de waarde die de agrarische sector hen dagelijks levert. Burgers moeten niet over ons, maar met ons praten. ‘Dat kan bijvoorbeeld op een open dag, zoals vorig jaar nog tijdens de Week van de Akkerbouw. Ook is het belangrijk om bijvoorbeeld via sociale media als sector de burger te bereiken.’

Naam: Jan-Willem Wollerich (31)
Soort bedrijf: akkerbouw
In: Drouwenermond (Drenthe)
Lid sinds: 2014

 Bron: Nieuwe Oogst