John Hutten

'Omschakeling naar zoogkoeien wordt bemoeilijkt'

Melkveehouders John en Marisca Hutten zitten midden in de omschakeling naar een andere bedrijfsvoering. Mede vanwege gezondheidsredenen ruilen zij hun melkkoeien in voor zoogkoeien.

De coronacrisis gooit nu roet in het eten. ‘Alles ligt helemaal stil, ook de ver- en aankoop van vee wordt hierdoor bemoeilijkt’, zegt John Hutten.

De familie Hutten runt in Haarle een melkveebedrijf met 50 stuks melkvee, een boerderijwinkel en een melktap. In 2013 kreeg het gezin een klap te verwerken. ‘Ik kreeg toen te horen dat ik de ziekte van Parkinson heb’, zegt de melkveehouder.
In de jaren die daarop volgden, bouwde de familie vanwege diverse redenen het melkveebedrijf gestaag af. ‘Onze zoon Edwin wilde het bedrijf, met toen nog 75 melkkoeien, overnemen. Maar door onder andere de fosfaat- en stikstofproblematiek en het feit dat wij naast een Natura 2000-gebied boeren, heeft hij uiteindelijk voor een andere richting gekozen.’

Zoogkoeien
In de dagelijkse werkzaamheden wordt de melkveehouder bijgestaan door zijn familie en een melker, maar omdat Hutten op langere termijn zoveel mogelijk zelf wil blijven doen, doet de familie het melkvee van de hand en maakt zij de overstap naar zoogkoeien. De boerderijwinkel, waar de ondernemers ook al eigen vlees verkopen, blijft en breiden ze uit. Van de melktap nemen zij afscheid.
Door de coronacrisis wordt de overstap van melk- naar zoogkoeien lastiger. ‘Onze Montbéliarde-koeien staan hier nog steeds, in een serrestal. De verkoop van vee is in deze onzekere tijd moeilijk. De banken geven minder snel krediet. Doordat de handel nagenoeg stil ligt, is de prijs van slachtkoeien al met 50 cent per kilo gedaald.’
Hutten heeft al te horen gekregen dat hij 35 koeien kan verkopen. De familie gaat de ligboxenstal aanpassen. ‘Wij willen onze stal ombouwen tot potstal. Over de nieuwe invulling van onze tweede stal, de serrestal, zijn wij met partners in gesprek. Er worden tekeningen gemaakt, maar ook dat ligt nu stil. Mede doordat de vader van deze tekenaar in contact was geweest met een coronapatiënt, doen we het rustiger aan. Het is afwachten hoelang deze crisis duurt, meer kun je niet.’

Hogere afzet
Door de coronacrisis ziet de familie wel een toename in de afzet van vlees en zuivel. De melkveehouder merkt dat niet alleen vaste klanten, maar ook nieuwe klanten de boerderijwinkel goed weten te vinden. ‘Er is veel aanloop’, zegt Hutten. ‘De melktap is zeven dagen in de week geopend en de winkel vrijdagmiddag en op zaterdag. Waar we voorheen 15 tot 25 liter melk per week verkochten, verkopen we nu 20 tot 40 liter melk per week.’
De familie verkoopt ook pannenkoekpakketten bestaande uit pannenkoekenmix en eieren. ‘Samen met een fles melk heb je een complete maaltijd. Ook daarin zien we een toename. Dagelijks komen drie tot vier mensen bij ons op het bedrijf. Burgers weten de weg naar boeren beter te vinden.’ De familie neemt de veiligheidsmaatregelen goed in acht. ‘Overal hangen posters met de voorschriften van het RIVM.’

Bron: Nieuwe Oogst