Wordt het een #hetezomeroogst, #nattezomeroogst, #mooiezomeroogst?

Voor veel telers was 2018 een moeilijk en spannend jaar. Hitte en droogte maakte het moeilijk om een goed product te produceren op het land.

Nog moeilijker werd het om vervolgens goed te verdienen aan producten die hadden geleden onder de hitte en droogte. ZLTO is toen de succesvolle actie #hetezomeroogst gestart.

Telers waardeerden deze actie, omdat we de consument lieten zien dat het om natuurproducten gaat die in grotere variatie van het land komen, dan wat er in de winkel ligt. Omdat de zomer van 2019 ook weer heel droog begonnen is, heeft minister Carola Schouten ZLTO gevraagd ook dit jaar de actie door te zetten. En uiteraard gaat LTO Noord hierin mee.

Alternatieve afzet vinden
Dit jaar draagt de campagne de naam #zomeroogst, waarbij we kunnen variëren afhankelijk van het weer naar #hetezomeroogst of #drogezomeroogst of wie weet komt er nog wel een #nattezomeroogst. Ook nu kunnen telers afwijkende producten die niet voldoen aan de specificaties van de supermarkten bij ZLTO aanmelden. ZLTO probeert daar dan alternatieve afzet voor te vinden.

Maar de actie is dit jaar vooral gericht op het voorkómen van deze problemen door positieve communicatie. Telers en ketenpartijen zijn erg alert door de ervaring van vorig jaar, en proberen problemen te voorkomen door vroegtijdig in te grijpen via acties en aanpassing van kwaliteitsnormen.

Via de facebookpagina #zomeroogst communiceren we over al deze goede acties om de consument te laten zien wat telers en ketenpartijen allemaal doen om elke dag weer genoeg mooi, lekker en vers product in de schappen te krijgen. En wanneer zich toch problemen voordoen, dan proberen we alternatieve afzet te vinden.

Ben je een teler met een goed verhaal hoe je jouw afwijkende oogst toch aan de man weet te brengen? Of heb je daarbij hulp nodig? Schakel ZLTO in, door contact op te nemen met Marjon Krol via marjon.krol@zlto.nl of (06) 533 639 37.

Lees ook
Lees ook het artikel ‘Schouten staat achter #hetezomeroogstactie'. Hierin vertellen ZLTO-bestuurder Hendrik Hoeksema en ZLTO-projectleider Marjon Krol je meer over de actie #zomeroogst.