BoerenBuren bestuurders foto NO

'Help ons jouw verhaal vertellen'

Hoe ziet een dag van een boer eruit? En wat doet een boer in de winter? Dat lezen burgers op Boeren Buren.

‘Een groot succes’, zegt regiobestuurder Bert van Donselaar van LTO Noord regio West. Daarom wordt deze Facebook- en Instagramcommunity verder uitgerold over het hele LTO Noord-gebied.

Boeren Buren laat het verhaal van de boer aan de burger zien. ‘Wij delen foto’s, filmpjes en verhalen van boeren en tuinders met onze buren, de burgers’, legt Van Donselaar uit.
De werkgroep PR & Imago van LTO Noord regio West startte eind 2017 met deze community op Facebook. Het doel? Een positief geluid brengen, het eigen verhaal vertellen en verbinding leggen met burgers. ‘Geen enkel verhaal is zo sterk als het verhaal van de boer zelf’, zegt Van Donselaar. 

‘Op Boeren Buren geven wij burgers een kijkje in de sector, gaan wij via Facebook en Instagram het gesprek met hen aan en geven wij antwoord op vragen die zij hebben. Bijvoorbeeld waarom een melkveehouder het kalf niet bij de koe laat lopen of waarom een akkerbouwer ‘s avonds laat, als het windstil is, zijn gewas nog spuit. Door proactief te laten zien wat we doen en uitleg te geven over ons werk, creëer je meer begrip.’

Met ruim 18.000 volgers en likes op Facebook is Boeren Buren een succes te noemen. Reden genoeg om deze community, die nu alleen in regio West actief is, uit te rollen over het hele werkgebied van LTO Noord. ‘Leden hebben LTO Noord de opdracht gegeven om in te zetten op een goed imago van de sector’, zegt regiobestuurder Karolien Hupkes van LTO Noord regio Oost. ‘Boeren Buren is daar een mooi middel voor.’

Hupkes, Van Donselaar en regiobestuurder in Noord Brenda Timmerman zijn betrokken bij de uitrol van Boeren Buren. ‘Wij zijn verantwoordelijk voor het ophalen van verhalen in onze regio’s’, legt Timmerman uit. ‘Maar het verspreiden van deze verhalen via Boeren Buren kunnen wij niet alleen’, vult Hupkes aan. ‘Daar hebben wij de hulp van onze leden bij nodig.’ 

Realistisch beeld
Volgens de regiobestuurder van Oost moeten de verhalen een realistisch beeld geven van de agrarische sector. ‘Neem de burger mee in jouw belevenis van de dag.’ Dit hoeven niet alleen maar mooie verhalen te zijn. ‘Ook verhalen die jou aangrijpen. Wat voor impact heeft een stalbrand op jou als boer? Wat betekent dit voor jouw bedrijf? Laat de andere kant van het verhaal zien.’
Hoe content wordt verzameld? ‘Via ons netwerk, maar ook via een besloten Facebookgroep die vanaf maart wordt opengesteld’, zegt Van Donselaar. ‘Hiervoor nodigen wij boeren én burgers uit, met de vraag of zij content willen delen. Alleen samen kunnen wij Boeren Buren tot een succes maken.