Grote boerenportretten moeten burgers lokken

Tien portretten van pootgoedtelers hangen sinds kort bij agrarische bedrijven langs de Friese Waddenkust. Het is een idee van Sense of Place om meer burgers naar het boerenerf te trekken. Positieve aandacht voor de boer is urgent, stelt Sense of Place-fotograaf Linette Raven.

De beleefroute ‘Bildtstars en Eigenheimers’ met portretten en audioverhalen van boeren werd woensdagmiddag geopend in Holwerd. Hiermee wil Sense of Place het gebied levendig maken. ‘Wat ons opviel toen we door het gebied reden, waren de aardappelboeren. De pootgoedteelt is daar de grootste teelt. Daar wilden we wat mee’, zegt fotograaf Linette Raven.

Sommige ondernemers moesten eerst een drempel over, merkte ze. ‘Het karaktereigenschap van de Friese boer is: doe maar normaal. Wij gaven aan dat ze via het project aandacht kunnen vragen en krijgen van de consument voor hun product. De sector wordt in berichtgeving continu in een negatief daglicht geplaatst. Voor het andere verhaal is te weinig aandacht.’

Dat andere verhaal gaat over het feit dat boeren liefde voor de natuur en het product hebben, stelt de fotograaf. ‘Boeren moeten hun product uit de klei trekken. Hiervoor moeten ze heel hard werken.’

De foto van ongeveer 6 bij 6 meter van akkerbouwer Lieuwe Dijkstra hangt sinds kort aan zijn de gevel van zijn loods. Dijkstra hoefde er geen seconde over na te denken of hij mee wilde werken. ‘De foto en het audioverhaal nodigen uit om met burgers in gesprek te gaan. Wij kunnen vertellen wat we doen. Ik heb het idee dat we ons steeds naar de samenleving moeten verdedigen waarmee we bezig zijn. We zijn bezig met voedselvoorziening, niet met iets geheimzinnigs.’

Andere sfeer
Collega-boer Yme Meirink uit Oosternijkerk krijgt wisselende reacties van collega-akkerbouwers op de foto’s. ‘De een is sceptisch over wat het gaat opleveren. De ander zegt: wat leuk, dat wil ik ook wel.’ Meirink werd over de streep getrokken doordat ‘het heel wat anders is’. ‘We willen wel uitleggen waarom we bestrijdingsmiddelen gebruiken, maar dat interesseert de burger niet zo. Dit is een project vanuit het perspectief van de burger.

‘De sfeer is totaal anders. Het is gericht op een groep die ver van de boer staat. Hopelijk combineren ze dat met een ritje door het gebied en drinken ze ergens een kopje koffie. Dan heb je een leuk uitje. En wij dragen ons steentje bij aan de boer-burgerverbinding.’

Raven benadrukt dat ze geen geromantiseerd beeld wil geven van de sector. De beleefroute heeft dan ook geen Boer Zoekt Vrouw-gehalte. ‘We hebben een zo realistisch mogelijk beeld geschetst. De boer laat zien wie hij is. Sommige boeren denken erover na om aardappelen aan huis te verkopen. Het zou mooi zijn als we hiermee dit soort zaken aanwakkeren.’

Naast Friese akkerbouwers, wil Sense of Place ook akkerbouwers in Groningen, Duitsland en Denemarken fotograferen.

Op de foto: Yme Meirink en Lieuwe Dijkstra bij hun portretten tijdens de opening van de beleefroute. 

 

 

 


Bron: Nieuwe Oogst