Pluimvee

Kracht van het collectief tegen laagvliegende helikopters

LTO Noord heeft de kracht van het collectief en kan snel inspelen op de actualiteit. Dat bleek weer tijdens de laagvliegoefening die het Defensie Helikopter Commando (DHC) in Oost-Nederland hield. Bij Defensie is een heldere boodschap namens de leden overgebracht: ‘wegblijven boven stallen, een coulante en vlotte afhandeling van schade en betere voorlichting over laagvliegoefeningen.’

Dat er inmiddels heldere afspraken en korte lijntjes zijn met het DHC kostte de nodige moeite. ‘Zowel LTO Noord als LTO Nederland had geen lijntje met Defensie’, vertelt Henk Jolink, regiobestuurder LTO Noord regio Oost. Na veel bellen, mailen, doorvragen en nog maar eens bellen kreeg Jolink de juiste persoon binnen Defensie te pakken.
Jolink pakte dit op toen een lid hem belde dat zijn koeien op tilt waren geslagen door een helikopter die vijf meter boven de stal hing. Samen met team Communicatie en het Informatiecentrum van LTO Noord werd er op de site van LTO Noord en in Nieuwe Oogst een oproep geplaatst, waar leden met schade en overlast zich konden melden. Zo kreeg Jolink beter inzicht in de ernst van de situatie.
Die signalen gebruikte Jolink in zijn gesprek met twee vertegenwoordigers van de Luchtmacht die, na enig aandringen, bij hem kwamen. ‘Door de positie en omvang van LTO word je snel als serieuze gesprekspartner gezien’, aldus Jolink. Ook media wist hem goed te vinden.

Dronebeelden
De laagvliegende helikopters veroorzaken stress en paniek onder het vee. ‘Piloten zijn zich hier bewust van’, vertelt Jolink. ‘Als je vliegt, geef je overlast. Het lukt ze niet altijd om stallen te vermijden. Ook omdat ze niet altijd goed in beeld hebben wat voor soort stallen er zijn. Wij hebben het DHC nu gevoed met dronebeelden en foto’s van diverse soorten stallen, vanuit de lucht gezien.’
In diezelfde week had Jolink een telefonisch over leg met het bureau Geluidsoverlast, die de afhandeling van schademeldingen bij Defensie verzorgt. Zijn inzet was dat Defensie schademeldingen coulant en vlot afhandelt. Daar heeft hij nu vertrouwen in. Hij houdt een vinger aan de pols door bij leden naar hun ervaringen te vragen.

Schadecommissaris

‘Bij een melding van schade aan vee of gebouwen komt er een schadecommissaris langs’, vertelt de regiobestuurder. ‘Hij neemt indien nodig een deskundige als een dierenarts of bouwkundige mee, zodat de melding goed beoordeeld kan worden. Daarbij gebruikt Defensie radarbeelden om te zien of een helikopter op de plek van de melding is geweest. Zodra een dossier is afgerond, duurt het drie weken dat het geld wordt overgemaakt.’ De schadecommissaris heeft al enkele boeren in Oost-Nederland bezocht naar aanleiding van hun melding. 
Zowel Defensie als LTO Noord benadrukken dat boeren altijd hun schade moeten melden, ook al herstelt een kreupele koe zich mogelijk nog. ‘Je kan het beter melden en dat het achteraf meevalt, dan dat je twee weken later met een schademelding komt’, stelt Jolink.

Meer openheid
Daarnaast heeft Jolink benoemd dat Defensie vooraf meer openheid moet geven over waar, wanneer en hoe piloten gaan oefenen. ‘Nu was amper aan duidelijk dat er zo’n grootschalige oefening zou worden gehouden.’, aldus de regiobestuurder.
In de overleggen met Defensie is tevens afgesproken dat LTO Noord – via de afdelingen – bestuurders en leden kon uitnodigen voor de speciale omwonendendag op vliegbasis Deelen. Op deze bijeenkomst, zie het filmpje hieronder, gaf Defensie uitleg en achtergrondinformatie over de laagvliegoefening. ‘Voor mij is duidelijk dat het gesprek aangaan, de snelste manier is om wat te bereiken’, concludeert Jolink.