Ted en Nicole Vaalburg knolselderij kraam

Zomerserie BoerenBuren: Ted en Nicoline Vaalburg

Van een informatieve website tot aan sociale media, rondleidingen en een jaarlijkse knol- en snertevent. ‘Boer Ted’ pakt alles aan om burgers een kijkje te geven in de agrarische sector. ‘We moeten ons verhaal blijven vertellen.’

In de zomerserie in Nieuwe Oogst staat deze zomer het platform Boeren Buren van LTO Noord centraal. Op Boeren Buren zoeken boeren en tuinders met hun eigen verhaal verbinding met burgers. Boeren Buren is te vinden op Facebook en Instagram.

Volle kuubskisten met knolselderij staan klaar op het erf. Binnen in de loods wordt hard gewerkt aan het sorteren, wassen en verpakken van deze groenten. Het is een en al drukte op het vollegrondsgroentebedrijf van Ted en Nicoline Vaalburg. ‘Heb je nog nooit knolselderij klaargemaakt?’ vraagt de enthousiaste Ted Vaalburg die ondertussen een verse knolselderij overhandigt. ‘Dan gaat daar na vandaag verandering in komen.’

Ted en Nicoline Vaalburg runnen hun bedrijf in het Noord-Hollandse Zuidschermer. Op 200 hectare landbouwgrond telen zij hoofdzakelijk knolselderij en aardappelen, zowel biologisch als gangbaar. Daarnaast richten zij zich op de teelt van pompoenen, grasklaver en graszaad. Het bedrijf is al ruim veertig jaar gespecialiseerd in het telen, wassen en verpakken van knolselderij. ‘We leveren jaarrond aan de versmarkt, zoals supermarkten en groothandels’, legt Ted Vaalburg uit. ‘We zetten onze producten vooral af in Nederland en Oost-Europese landen.’ Het bedrijf heeft zestien medewerkers en vakantiekrachten in dienst om dat te bewerkstelligen.

Verbinding met burgers
Een speerpunt van de ondernemers is het contact en de verbinding met burgers. ‘We merken dat mensen van buiten de agrarische sector steeds verder van de sector af komen te staan. Ze hebben geen goed beeld van wat wij, boeren en tuinders, doen en welke werkzaamheden daarbij komen kijken. Dat zie je ook terug in het beleid dat wordt gemaakt’, ervaart Ted Vaalburg. ‘De sector krijgt te maken met regels die in de praktijk lastig uitvoerbaar zijn. Daarom moeten wij blijven vertellen wat wij doen, hoe we dit doen en waarom we dit doen. Iedere boer en tuinder is wat mij betreft daar verantwoordelijk voor.’

Om het verhaal zo goed mogelijk over te brengen op burgers en herkenning te geven aan de eigen producten, heeft het stel jaren geleden ‘Boer Ted’ in het leven geroepen. Onder deze naam verkopen zij hun producten aan de versmarkt, in de eigen kraam op het erf, geven ze rondleidingen over het bedrijf, houden ze jaarlijks een knol- en snertevent en zijn ze actief op sociale media. ‘Na het eerste seizoen van Boer zoekt Vrouw bleek dat het woord ‘Boer’ mensen aansprak, mensen onthouden dit’, weet Ted Vaalburg. Nicole Vaalburg vult aan: ‘Naast het feit dat de naam ‘Boer Ted’ herkenning geeft aan onze producten, geeft het een gevoel van dichtbij.’

Op de website kunnen bezoekers informatie vinden over het bedrijf, recepten en leuke weetjes en op Facebook en Instagram delen de ondernemers berichten, filmpjes en foto’s met volgers. Deze delen ze ook op BoerenBuren. ‘Dit zorgt voor veel interactie’, zegt Nicoline Vaalburg. ‘Een leuk voorbeeld is dat wij een tijd geleden spijlen van onze freesmachine waren kwijtgeraakt op het land. Na een oproep op sociale media kwamen vijftien mensen met metaaldetectoren helpen zoeken. Na afloop hebben we hun een Boer Ted-pretpakket, bestaande uit aardappelen, knolselderij en onze eigen Ovaalburgers, gemaakt van knolselderij, meegegeven.’

Knol- en snertevent
Het welbekende knol- en snertevent dat het bedrijf al negen jaar houdt op de laatste zaterdag van januari, trekt jaarlijks zo’n tweeduizend bezoekers. ‘De schuur staat dan vol met kraampjes met streekproducten van boeren en tuinders uit de buurt’, zegt Ted Vaalburg. ‘Daarnaast kunnen bezoekers meedoen aan een snertkookwedstrijd met bekende juryleden, zoals de schrijver Ronald Giphart en presentatrice Janny van der Heijden van het tv-programma Heel Holland Bakt’, licht hij toe.

‘Wat wij zo leuk vinden aan het betrekken van burgers op ons bedrijf, is dat veel mensen die bij ons komen, vol verwondering staan te kijken. Je krijgt daar energie van. Vaak hebben ze geen idee. Daarom is het ook zo belangrijk om als agrarische sector in contact te blijven met de mensen om ons heen en te laten zien wat wij als sector doen. Iedereen zou daar zijn steentje aan moeten bijdragen.’

Ted Vaalburg knolselderij

Bron: Nieuwe Oogst