Rabo AZ foodtour

Rabo AZ Foodtour: weet wat je eet

Gezond en duurzaam voedsel en een gezonde levensstijl staan centraal in de Rabo AZ Foodtour. Dit lesprogramma voor leerlingen van de basisschool bestaat uit negen lessen én een bezoek aan een agrarisch bedrijf in Noord-Holland.

Met je armen omhoog door een spuitspoor in de tarwe rennen. Kijken hoe de aar groeit in de stengel. Met je handen in een bak rijpe tarwe, de korreltjes voelen. ‘Bijt er maar eens op’, zegt akkerbouwer Marbel de Graaf. ‘Dat witte spul dat je proeft, dat is nou meel.’
Kinderen uit groep 7 van basisschool De Phoenix uit Broek op Langedijk doen actief mee met het afwisselende programma op het akkerbouwbedrijf van de familie De Graaf in Wieringerwerf.

Gastvrouw is Marbel de Graaf, die alweer een nieuwe activiteit in petto heeft voor de kinderen. ‘Zoek in het kippenhok naar eieren, dan gaan we beslag maken voor pannenkoeken’, zegt ze. ‘De kinderen vinden het echt fantastisch op de boerderij. Ze gaan vol indrukken en heel blij weer naar huis.’
Het bedrijfsbezoek is de laatste ‘les’ van de Rabo AZ Foodtour, die afgelopen voorjaar werd gehouden in Noord-Holland. In dit lesprogramma staan gezond eten en bewegen centraal.
In 2018 is voor het eerst proefgedraaid met deze tour. Dat is zó goed bevallen dat dit jaar honderd klassen van 65 scholen meedoen aan de Foodtour. Bovendien kan de school dit jaar voor het eerst ervoor kiezen op bezoek te gaan bij een boerderij.

Spelenderwijs
Contactpersoon voor de bedrijfsbezoeken is De Graaf, portefeuillehouder PR en Imago van LTO Noord-Holland. ‘In het provinciaal overleg heb ik afdelingsvoorzitters gevraagd om te komen met boeren die klassen willen ontvangen’, vertelt De Graaf. ‘Dat leverde zeventien bedrijven op waar dit voorjaar in totaal ruim duizend kinderen op bezoek zijn geweest. Spelenderwijs geven we ze heel wat mee, de bezoeken dragen bij aan weten wat je eet.’
De Rabo AZ Foodtour is een initiatief van voetbalvereniging AZ, Greenport Noord-Holland Noord en lokale Rabobanken in Noord-Holland. Vorig jaar werd LTO Noord in de persoon van De Graaf betrokken bij dit lesprogramma. Inmiddels werken ook Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG) en de plaatselijke GGD’s samen in de Foodtour.
‘De bedrijfsbezoeken sluiten perfect aan op het lesprogramma. Tegelijk krijgen boeren een platform in de verbinding met de samenleving’, zegt Nathaly Westerhoven van Rabobank Alkmaar en omstreken.
‘De Rabobank is voortgekomen uit de Boerenleenbank, we zijn sowieso trots op onze roots. Samen met boeren en tuinders maken we het verschil in het bewuster maken van basisschoolleerlingen als het gaat om gezonde en duurzame voeding. Daar willen we als coöperatieve bank graag een deel van ons coöperatief dividend aan besteden.’
Het Foodtour-lesprogramma draait gedurende een maand. Een vlog maken met je telefoon is onderdeel ervan. Timo, de huisvlogger van AZ, heeft voor iedere les een filmpje van tien minuten gemaakt waarin hij AZ-spelers interviewt, bijvoorbeeld over wat ze verstaan onder gezonde voeding of hoeveel suiker er in sportdrank zit.

Vloggen
Dan gaan de leerlingen op pad om zelf te vloggen, bijvoorbeeld over streekproducten of het boerenbedrijfsbezoek. ‘Dat levert veel leuke en informatieve vlogs op’, aldus Westerhoven. Voor de leerlingen met de beste eindvlog was er een prijs. Zij mochten met hun ouders naar een wedstrijd van AZ.
Westerhoven is enthousiast over de Foodtour. ‘Het draagt echt bij aan bewustwording over gezond eten. Mijn zoon, die met zijn klas ook meedeed, vroeg laatst toen ik iets wilde kopen: weet je wel hoeveel suikers daarin zitten? Het is leuk en goed dat ze daarover nadenken’, vertelt ze.
‘Daarbij hebben we met LTO Noord een mooie manier gevonden van samenwerken, waarbij de kinderen met hun voeten in de klei of het gras staan. We hopen de Rabo AZ Foodtour met alle betrokken partijen nog zeker een aantal jaar voort te zetten.’

Bedrijfsbezoek kroon op het geheel
Hoe gaan vier gemeenten in de kop van Noord-Holland geld uit een regeling inzetten om kinderen te betrekken bij gezond en lokaal voedsel? Daarover ging akkerbouwer Marbel de Graaf vorig jaar in gesprek. ‘Zij dachten aan een foodtruckmarkt, maar in één dag het geld uitgeven vond ik zonde’, zegt De Graaf. ‘Besteed het aan iets structureels, laat zien hoe boeren en tuinders gezond voedsel produceren. Daar gingen de gemeenten in mee. Het budget wordt nu gebruikt voor de bedrijfsbezoeken van de Foodtour.’

Bedrijfsbezoek kroon op het geheel
Hoe gaan vier gemeenten in de kop van Noord-Holland geld uit een regeling inzetten om kinderen te betrekken bij gezond en lokaal voedsel? Daarover ging akkerbouwer Marbel de Graaf vorig jaar in gesprek. ‘Zij dachten aan een foodtruckmarkt, maar in één dag het geld uitgeven vond ik zonde’, zegt De Graaf. ‘Besteed het aan iets structureels, laat zien hoe boeren en tuinders gezond voedsel produceren. Daar gingen de gemeenten in mee. Het budget wordt nu gebruikt voor de bedrijfsbezoeken van de Foodtour.’

 

Bron: Nieuwe Oogst