LTO-actie voor beter lesmateriaal

Scholen moeten meer aandacht besteden aan goed en realistisch lesmateriaal over de agrarische sector. Om die reden stuurde LTO Noord onlangs een brief naar middelbare scholen in de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Flevoland en Utrecht waarin zij worden uitgenodigd voor een bedrijfsbezoek.

De aanleiding van deze brief is dat lesmateriaal op scholen vaak niet meer van deze tijd is en onjuiste informatie bevat. ‘Dat signaal ontvangen wij van onze leden en afdelingsbestuurders’, zegt Marbel de Graaf, themahouder Markt & Maatschappij bij LTO Noord regio West.

Als voorbeeld noemt De Graaf lesmateriaal waarin een melkcaroussel wordt gezien als slechte huisvesting van melkvee. ‘Dat klopt natuurlijk niet. Wij vinden het goed dat er in het onderwijs aandacht is voor de agrarische sector en moedigen dit zeker aan, maar dan moet de informatie wel kloppen.’ Om middelbare scholen en hun leerlingen een kijkje te geven in de agrarische sector, nodigt LTO Noord hen daarom uit om een educatieboerderij te bezoeken waar ze vanuit de sector worden geïnformeerd over de land- en tuinbouw.

Gratis bedrijfsbezoek
In iedere provincie krijgt de eerste school die zich aanmeldt een gratis bedrijfsbezoek. ‘Binnen één week na het versturen van deze brief ontvingen wij vier aanmeldingen van scholen in Noord-Holland’, weet De Graaf. ‘Het Spinoza Lyceum in Amsterdam gaat, in het kader van hun projectweek, op kosten van LTO Noord een educatieboerderij bezoeken. De andere scholen betalen een onkostenvergoeding aan de boer of tuinder’, legt zij uit.

Per provincie is de themahouder Markt & Maatschappij van LTO Noord regio West verantwoordelijk voor het contact met scholen en het zoeken van educatieboerderijen. In de provincie Utrecht is dat Jeroen van Wijk. Ook hij onderstreept het belang van deze actie. ‘Er leven helaas veel onwaarheden over onze sector, zo ook in het onderwijs’, weet hij.

Negatieve lading
‘We zien dat lesmateriaal achterhaald is en onderwerpen in nieuwe publicaties soms een negatieve lading krijgen terwijl dit veel genuanceerder ligt. Denk bijvoorbeeld aan de uitstoot van de sector.’ Volgens Van Wijk is het daarom belangrijk om te blijven vertellen waar voedsel vandaan komt en hoe boeren en tuinders dat produceren. ‘We willen de praktijk nog dichter bij de scholen en hun leerlingen brengen. Alleen dan krijgen zij gevoel bij onze sector.’

Ondanks het coronavirus kunnen de bedrijfsbezoeken doorgaan. ‘De coronamaatregelen en RIVM-richtlijnen worden uiteraard in acht genomen. Daarnaast is dit aanbod voor middelbare scholen het hele jaar geldig’, zegt Van Wijk.


Bron: Nieuwe Oogst