World Food Festival

'Land- en tuinbouw naar de stad brengen'

Middenin Rotterdam in gesprek gaan met een melkveehouder of een kijkje nemen in een kas vol groenten? Dat kan zondag 13 oktober tijdens het World Food Festival in Rotterdam.

LTO Noord en Glastuinbouw Nederland zijn met een stand en een kas aanwezig waarin door boeren en tuinders het verhaal wordt verteld van de voedselproductie rondom de stad Rotterdam.

‘Dichterbij de burger komen als sector’, zo verwoordt Jan Varekamp de reden waarom LTO Noord meedoet aan het World Food Festival in Rotterdam. ‘De mensen praten wel over je, maar niet met je. Juist dat is wat we als boeren en tuinders willen op 13 oktober. Het gesprek aangaan met de burger en vertellen hoe wij ons voedsel produceren.’
Varekamp is voorzitter van LTO Noord afdeling Voorne-Putten en lid van de werkgroep PR van regio West. ‘We moeten hard werken aan de boer-burgerverbinding, dat gaat niet vanzelf’, stelt Varekamp. ‘Op het World Food Festival komen boeren en tuinders, bestuurders en medewerkers van LTO Noord in contact met publiek dat niet zo snel naar een boerderij komt. De sector is zelf in de stad en zo zoeken we het contact.’

Het World Food Festival in Rotterdam vindt plaats van 11 tot en met 13 oktober. Tijdens dit evenement staat de voedselsector in de volle breedte centraal. Er is onder andere aandacht voor zaadveredeling, voedselteelt, distributie, verwerking en wat te doen met restafval om voedselverspilling tegen te gaan.
Er is veel aandacht voor de technologie in de agrarische sector, bijvoorbeeld robotisering. Op vrijdag krijgen scholieren smaaklessen en studenten lopen mee tijdens ‘bliksemstages’ op land- en tuinbouwbedrijven.
Zaterdag en zondag worden excursies naar boeren- en glastuinbouwbedrijven gehouden. Bijvoorbeeld naar het bedrijf van Varekamp, die tal van slasoorten teelt. ‘Twee jaar geleden was ik erbij in Rotterdam, nu vertel ik thuis over ons product en de teelt’, zegt Varekamp. Zondag is het grote publieksevenement rond de Markthal in Rotterdam.

Food Cluster
Het World Food Festival is een initiatief van de gemeente Rotterdam, als onderdeel van het Rotterdam Food Cluster. Dit project stimuleert werkgelegenheid, ondernemerschap, innovatie en samenwerking binnen de regionale foodsector.
‘We ondersteunen het bedrijfsleven in de voedselsector’, vertelt projectmanager Amelia Oei. ‘Bijvoorbeeld in de transitie naar circulair produceren en in het vinden van de aansluiting bij het onderwijs. Met als doel om economisch sterk te blijven.’
Het Foodcluster wil de hele sector zichtbaarder maken voor het grote publiek. ‘In de foodsector zijn 8.000 bedrijven actief in de regio Rotterdam, inclusief de producenten’, weet Oei. ‘De hele foodketen telt 43.000 arbeidsplaatsen. De voedselsector is duidelijk aanwezig. Alles wat je nodig hebt aan gezond en duurzaam voedsel vind je hier.’
Volgens Oei is de sector niet alleen van belang voor de economie, maar ook voor de gezondheid van de Rotterdammers. ‘De gemeente vind het belangrijk de inwoners gezonder gaan eten, duurzaam en in de regio geproduceerd. Ik ben dan ook trots dat we samenwerken met de gemeentes in de regio, LTO Noord en Glastuinbouw Nederland.’

Verhaal van de regio
Hét verhaal van de regio vertellen, daar zijn LTO Noord en Glastuinbouw Nederland volgens Oei goed in. ‘Zij weten het best welke ondernemers het leuk vinden om hun deuren te openen voor het publiek. Een kijkje nemen op een bedrijf waar voedsel wordt geproduceerd, draagt eraan bij dat Rotterdammers eerder kiezen voor gezond voedsel’, stelt Oei.
LTO Noord is op 13 oktober prominent aanwezig bij de Markthal. Met een combine, een grote trekker en een traptrekkerparcours hoopt LTO Noord bezoekers naar haar stand te trekken. ‘Als je de kinderen in de stand hebt, dan komen de ouders vanzelf’, is de ervaring van Leonie den Held, communicatieadviseur van LTO Noord.
‘De hele voedselketen is in een straal van circa 30 kilometer rond de stad te vinden’, zegt Den Held. ‘Die bewustwording willen we graag op gang brengen bij de bezoekers.’
Glastuinbouw Nederland richt zich sinds twee jaar meer op het ‘publiek’. ‘We vinden het belangrijk om een steentje bij te dragen als het gaat om het imago van de sector’, zegt communicatieadviseur Jakoline van Straalen van Glastuinbouw Nederland.

Contact met publiek
‘We willen graag weten hoe de buitenwereld naar de sector kijkt. Die informatie krijg je onder andere door in contact te staan met het publiek, bijvoorbeeld met Kom in de Kas’, vertelt Van Straalen.
‘Via LTO Noord zijn we betrokken geraakt bij het World Food Festival. Wij brengen op 13 oktober de glastuinbouw naar de stad. Samen met de gemeente Westland willen we daar burgers de glastuinbouw laten beleven’, laat een enthousiaste Van Straalen weten.
In een kas die wordt gebouwd bij de Markthal in Rotterdam krijgen bezoekers informatie over alle facetten van het telen van producten. Er is aandacht voor energie, water, gewasbescherming, verpakking en afzet. ‘Doel is om te laten zien dat de glastuinbouw op een verantwoorde manier teelt’, zegt de communicatieadviseur van Glastuinbouw Nederland.
Ook kan er volop worden geproefd. ‘We hebben een zo breed mogelijk pakket aan groenten en fruit om te proeven.’

‘In de kas telen we grootschalig, in de loods zijn we net een kruidenier’

Een van de glastuinbouwbedrijven die 13 oktober bezocht kan worden is Daily Fresh Radish van John en Dennis Grootscholten in Naaldwijk. ‘We vinden het leuk onze deuren open te zetten voor het publiek, dat doen we vaker’, vertelt John Grootscholten. De broers telen rode ronde radijs en voor de nichemarkt witte radijs, witpunt radijsjes en ijspegeltjes. De klanten van Grootscholten zijn exporteurs in Nederland die de radijsjes leveren aan onder andere supermarkten in de EU en verder van Saudi-Arabië tot Japan. ‘Iedere dag komen bestellingen binnen, wij leveren dagelijks een versproduct’, aldus de radijsteler. ‘In de kas telen we grootschalig, in de loods werken we kleinschalig en zijn we net een kruidenier, met dertig tot veertig verschillende verpakkingen. Die staan allemaal uitgestald tijdens de excursie. We leiden de mensen rond door het bedrijf en laten zien met welke hightechapparatuur we werken bij oogsten en verpakken.’

Bron: Nieuwe Oogst