Van der Poel en Boogaard, die allebei met hun man een akkerbouwbedrijf runnen, zijn een jaar themahouders Markt & Maatschappij in de provincie Zuid-Holland. Net voordat het coronavirus zijn intrede deed in Nederland, werden zij benoemd. ‘Een uitdagende tijd’, blikt Van der Poel terug. ‘Je wilt graag kennismaken met de lokale afdelingen in Zuid-Holland, hen laten zien dat zij voor tips, ideeën, vragen en ondersteuning rondom dit thema bij ons terechtkunnen.
‘Ook is het onze taak om bestuurders en leden te motiveren om actief mee te denken, zodat we samen nog meer de verbinding kunnen zoeken met de maatschappij. De coronamaatregelen maakten dit echter lastig. Daarom zijn we samen met collega-themahouders in regio West gestart met digitale informatiesessies. Dat bleek een goed alternatief om elkaar te ontmoeten.’
Meer energie op pr en imago
Volgens de beide akkerbouwers, die tevens bestuurslid zijn van LTO Noord-afdeling Voorne-Putten, is er steeds meer aandacht voor het thema Markt & Maatschappij en is inzet hierop belangrijk. ‘Leden willen dat LTO nog meer energie zet op pr en imago en dat we vanuit de sector een positief geluid overbrengen naar burgers en politici. Dat blijkt ook uit het laatste ledenonderzoek’, weet Boogaard.
‘Feit is dat de maatschappij verandert en maatschappelijk draagvlak is van levensbelang voor onze sector. Met de inzet en acties op dit thema geven we gehoor aan deze vraag. Verder omvat het thema onder meer educatie, verbinding met de consument, ledenbinding en het betrekken van jongeren bij de afdelingen.’
Niet alleen de inzet van LTO Noord, maar ook van leden zelf is daarin belangrijk. ‘We kunnen niet alles alleen. Daarom proberen wij juist ook afdelingsbesturen te motiveren om, samen met hun leden, hiermee aan de slag te gaan’, legt Van der Poel uit. ‘Bijvoorbeeld door deelname aan grote acties, maar juist ook aan kleinere initiatieven. Wij denken graag mee en ondersteunen daar waar nodig. Het is belangrijk dat afdelingsbesturen weten dat zij bij ons terechtkunnen.'
Kennisuitwisseling
Volgens Boogaard zijn kennisuitwisseling, van elkaar leren en elkaar versterken belangrijke onderdelen van hun takenpakket. ‘De kennis en ervaring delen wij via digitale informatiebijeenkomsten met afdelingsbestuurders en leden.’ De themahouders kijken met voldoening terug op de inzet en acties van vorig jaar. ‘We hebben mooie dingen gedaan’, zegt Van der Poel. ‘Kijk bijvoorbeeld naar de landelijke appeluitdeelactie in het kader van de Dutch Food Week en de publieksactie ‘Boeren en tuinders pakken uit met kerst’.
‘Die acties hebben we samen met de lokale afdelingen en hun leden opgepakt. De bedoeling is dat we dit jaar een vervolg geven aan een aantal grote publieksacties. Er staat weer veel moois op de planning. Daarnaast ligt onze focus op ledenbinding, het betrekken van jongeren en het verstevigen van het sociale mediaplatform BoerenBuren.’