hidde snoek

Hidde Snoek winnaar Vlog uit de kas

Hidde Snoek is de winnaar van de vlogwedstrijd van Glastuinbouw Nederland. Zijn video over het afwisselende werk bij kwekerij Baas in Ens werd het meest bekeken. ‘Presenteren, iets overbrengen op mensen, vind ik erg leuk om te doen’, zegt de 24-jarige vlogger. ‘Een vlog maken om jongeren te motiveren voor het werken in de kas sprak mij dan ook meteen aan.’

Snoek neemt de kijker in zijn vlog mee naar de diverse planten in de kas en de oppotlijn. Ook gaat hij in gesprek met een collega die verantwoordelijk is voor de verkoop en doet hij voor hoe potchrysanten een plastic verpakking krijgen. 

‘De diversiteit van het werk, de gezelligheid met collega’s en samen een klus aanpakken, maakt het werken in de kas leuk’, vertelt Snoek. ‘Dat je ‘s morgens met een groepje de opdracht krijgt voor een order alles klaar te zetten en dat dit aan het eind van de dag voor elkaar is, dat is kicken.’

Motivatie 
Als scholier kwam Snoek werken bij de pot- en perkplantenkwekerij van Dieter en Jarno Baas. Na het afronden van de pabo staat hij momenteel voor de klas in het regulier en speciaal onderwijs in Groningen. ‘Ik ben nu iets minder aan het werk in de kas, maar als ik tijd heb, ben ik op zaterdag en in de vakanties aanwezig.’ 

Dat zegt wel iets over Snoeks motivatie. ‘Soms denken jongeren dat het werk in de kas zwaar is of erg warm. Natuurlijk is het weleens warm, maar elke job heeft dingen die minder leuk zijn. De afwisseling in het werk is mooi. Van het klaarmaken van orders tot machines schoonmaken, een technische klus of opruimen, ik doe het graag en breng dit ook graag over op anderen.’

Naast zijn baan en weekendwerk vindt de enthousiaste twintiger ook nog tijd voor zijn eigen bedrijf, samen met zijn vader in de tulpen en gladiolen. Daar houdt hij zich voornamelijk bezig met de veredeling.

In de herfstvakantie kreeg Snoek van relatiebeheerder Jos van Kester van Glastuinbouw Nederland de oorkonde uitgereikt voor zijn winnende vlog. ‘Aansluitend werd een lekkere lunch verzorgd voor mij en al het personeel. Een mooi moment’, aldus Snoek. 

Veel aanmeldingen
De wedstrijd Vlog uit de kas, een initiatief van Glastuinbouw Nederland, bestaat nu drie jaar. ‘We hebben dit jaar enorm veel aanmeldingen gekregen. Het maken van vlogs leeft erg bij jongeren’, zegt communicatiespecialist Amy van der Lei van Glastuinbouw Nederland.

Met Vlog uit de kas wil Glastuinbouw Nederland jongeren verleiden om te gaan werken in deze sector. Voor het werven van deelnemers plaatst Glastuinbouw Nederland een oproep op de socialemediakanalen richting onder andere ondernemers in de glastuinbouw en jongeren die werken in de sector. Van de aanmeldingen wordt een selectie gemaakt van vloggers van dat jaar. In totaal worden zes vloggers uitgekozen. 

Ook volgend jaar wordt Vlog uit de kas weer georganiseerd. De vlogs van dit jaar zijn te bekijken op www.vloguitdekas.nl.

Bron: Nieuwe Oogst