Professioneel communiceren

Op de dag van de Multifunctionele Landbouw zijn meerdere workshops gegeven ter ondersteuning van bedrijven met verschillende activiteiten.

Goof Lukken heeft een presentatie gehouden over professioneel communiceren. Goof heeft voor verschillende bedrijven de marketing en communicatie gedaan, zoals de Beekse Bergen, Libema en Ardoer.com. Bij communicatie gaat het vooral over identiteit en imago, waarbij het voor het vormen van je identiteit gedrag, symboliek en communicatie centraal staan. Binnen deze onderwerpen is het belangrijk doelen te stellen van wat te bereiken met communicatie, gebaseerd op de doelstellingen van de organisatie zelf.

Oftewel, ieder bedrijf heeft een uniek marketing en communicatie beleid. Om dit beleid te kunnen maken is het van belang te bepalen wie de stakeholders zijn, zoals bijvoorbeeld de klant die een boerderijwinkel wekelijks wilt ontvangen, maar het kunnen net zo goed de investeerders zijn die via crowdfunding een investering in het bedrijf mogelijk hebben gemaakt. Iedere doelgroep heeft daarbij een eigen manier van aanspreken nodig.

Met de doelen in het achterhoofd kan een strategie worden gemaakt. Voor de meeste multifunctionele bedrijven is het niet mogelijk om een communicatie budget vrij te maken van duizenden euro’s. Gelukkig is het met de moderne technologie mogelijk om via bepaalde kanalen zo goed als gratis te communiceren. Denk daarbij aan Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, etc.. Het is vooral belangrijk een manier te vinden die bij het bedrijf past. Dat maakt de communicatie toegankelijk en leuk om te doen! Meer informatie over de workshops van de dag van MFL is te vinden op www.multifunctionelelandbouw.net


Bron: LTO Multifunctionele Landbouw