De NVWA heeft besloten om 4 april 2022 als startdatum te gebruiken voor handhaving op het vervoer ‘onder voorwaarden’ van licht zieke/gewonde dieren (in de richtsnoeren omschreven als de ‘oranje dieren’).
Hiermee is er ook een werkwijze vastgesteld die iets wijzigt van de werkwijze zoals deze werd aangehouden sinds eind december 2021. Het grote verschil is dat het compartiment met ‘oranje’ dieren NIET aangevuld mag worden met groene dieren tot 80% beladingsgraad. De exacte instructies kunt u als varkenshouder vinden op mijn POV.
Varkenshouder verantwoordelijk voor selectie dieren
Wanneer dieren met een kleine bemerking (oranje dieren) niet zijn gemarkeerd en/of niet in een compartiment zitten met 80% belading en/of niet zijn genoteerd op een formulier, krijgt de transporteur en varkenshouder een klasse D overtreding. Deze oranje dieren mogen wel vervoerd worden maar vergen extra aandacht. Gezien het boetebeleid voor transporteurs en het behoud van diertransport, roept LTO en de POV ook op om ieders verantwoordelijkheid te nemen en dieren goed te selecteren.
Het aangepaste interventiebeleid zorgt ervoor dat in alle sectoren strenger gehandhaafd zal gaan worden op de transportwaardigheid van dieren. Als LTO blijven we in gesprek met NVWA om oa in het kader van de dierenwelzijnsdossiers, te bespreken hoe we dieren zoveel mogelijk transportwaardig kunnen blijven vervoeren. En blijven we met de NVWA de huidige werkwijze evalueren en in gesprek, zoals we dat de afgelopen maanden hebben gedaan nu de nultolerantie is beëindigd, om te werken naar een praktische oplossing. Voor informatie: NVWA