Hondenschade

Vorig jaar heeft een student van de HAS onderzoek gedaan naar hondenschade bij schapenhouders. We hebben over dat onderzoek uitgebreid gecommuniceerd. En ook de schapenhouders geadviseerd om altijd aangifte te doen van schade door honden.

Gistermorgen werd ik geconfronteerd met de weerbarstige werkelijkheid. Gelukkig is de betrokkenheid van de buurt bij onze schaapskudde groot. Dus een hijgende buurvrouw aan de deur: er zit een vreemde hond tussen je schapen. Over drie hekjes gesprongen om er snel bij te zijn, want conform onze eigen instructie: probeer naam en adres van de hondeneigenaar te achterhalen. De eigenaar van de hond was nog in beeld en ik heb naam en adres genoteerd. Heel veel excuses, maar ja, daar koop je natuurlijk niks voor. De eigenaar van de hond vertelde, dat deze drie schapen flink te pakken had gehad voor men de hond weer aan de lijn kon krijgen. De kudde is echter zo vreselijk geschrokken, dat ze ook mij uit de weg gaan. Uit de verte zie ik geen beschadigde schapen. Wat nu te doen? Het beste is: kudde vangen en dierenarts alle dieren laten nakijken, maar dat kost geld en wie gaat dat betalen als er geen directe schade is?

Thuis de telefoon gepakt, gebeld met de Rabobank (een wachtveld van 5-10 minuten), twee keer doorverbonden, twee keer het verhaal gedaan, antwoord: "Ja, dan moet u toch bij Interpolis zijn".
Ze verbinden me door en ik kom gewoon weer in het wachtveld van Interpolis terecht. Na weer een poos in het wachtveld gehangen te hebben, een vriendelijke jongeman, weer het hele verhaal verteld; hij verbindt me door en dan komt ook hier de conclusie: "Dan moet u bij de rechtsbijstandsverzekering zijn. We verbinden u door met Achmea". En ook daar weer van voren aan beginnen: "Ja, maar u heeft geen rechtsbijstandsverzekering bij ons. U moet bij de ARAG zijn. Wij kunnen u niet helpen".

Terwijl ik deze column schrijf, hang ik voor de derde keer in het wachtveld van de Rabobank. De tweede poging is gesneuveld bij het opnieuw, dit keer rechtstreeks naar de goede persoon, doorverbinden met Interpolis. Zucht.

Ik kom tot de conclusie, dat ik het zelf maar ga regelen met de eigenaar van de hond. Ik laat de dierenarts alle dieren nakijken en stuur de eigenaar van de hond de rekening. Ik vraag me wel af, waarvoor ik al die premie betaal, als de service bestaat uit een computerstem, "u kunt het zelf regelen in de app" en "Kijkt u even op onze website, dan kunt u het zelf regelen", en mensen aan de telefoon, die alleen maar standaardvragen kunnen beantwoorden.

Duidelijk is ook, dat we als vakgroep verder moeten met het onderwerp Hondenschade. Er stond op onze klussenlijst een gesprek met het Verbond van Verzekeraars. Helaas is deze actie een beetje weggezakt, maar met deze ervaring ben ik meer dan gemotiveerd om er weer mee aan de slag te gaan.

Saskia Duives

Saskia Duives

Voorzitter LTO vakgroep Schapenhouderij

Contact Naar alle weblogs van Saskia Duives

Praat mee

Om mee te kunnen discussiëren dient u eerst in te loggen.