Brexit: ons advies aan ondernemers

Om u voor te bereiden op de Brexit wordt er veel informatie verspreidt en gedeeld om u als ondernemer hierbij te helpen.

Wat is ons advies aan ondernemers?

Bedrijven die (in)direct afhankelijk zijn van de export naar het Verenigd Koninkrijk en die nog niets ondernomen hebben, dienen onverwijld de acties te ondernemen:

  • Overleg met jouw afnemer(s), telersvereniging, coöperatie, verwerker, handelshuis, lijnrijder enzovoorts over wat te doen.
  • Vraag of men bezig is met Brexit, wat de verwachtingen zijn en wat er voorbereid moet worden.
  • Vraag waar inspecties en keuringen plaatsvinden in het VK
  • Denk na over eventuele voorraad in VK
  • Voor wie zijn eventuele extra kosten? Moet u verkoopvoorwaarden aanpassen
  • Installeer software e-CERTNL en leer er mee werken.
  • Maak een draaiboek voor de weken rondom 29 maart 2019 en ga daarbij uit van ernstige vertragingen aan de grens met het VK (Hoek van Holland, Zeebrugge, Kanaaltunnel, Dover). Kijk naar mogelijke alternatieve afzet, ook al is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Als je rechtstreeks afzet in het VK en nog niet exporteert naar een ander derde (niet-EU) land:

  • Ga naar de Brexit toolkit van de douane
  • Doe de ‘brexit impact scan’. Zie www.brexitloket.nl. Dit geeft je een richting voor de zaken waarover je na moet denken in geval van een brexit zonder afspraken op 29 maart aanstaande.
  • Zoek contact met de douane om het zogenaamde EORI-nummer aan te vragen. Dan ben je namelijk geregistreerd bij de douane en kan je aangifte doen in de douanesystemen. Daar is vervolgens een hoop administratie te regelen. Zie www.douane.nl/brexit.
  • Vraag een registratie elektronisch berichtenverkeer aan als je zelf aangifte doet
  • Overleg met de belastingdienst over wie waar BTW dient af te dragen.
  • Voor importeurs: vraag of u uw BTW kunt verleggen naar de binnenlandse aangifte omzetbelasting. Anders moet je steeds aangifte doen bij de douane en daar afrekenen. Behandeltijd is acht weken! Zie het bericht van efofenedex.
  • Overleg met jouw inspectiedienst (zoals NVWA, KCB, Naktuinbouw) over de export- en plantenpaspoortvereisten en het exportcertificaat en waar de keuringen plaatsvinden.
  • Veel informatie kun je zelf ook vinden op de site van DEFRA
  • Neem contact op met een expediteur als u alle formaliteiten wilt uitbesteden. Doe dit wel snel want de capaciteit bij expediteurs is beperkt.
  • Zorg ervoor dat uw klanten in het VK zich bij de autoriteiten hebben aangemeld als importeur.
  • Houd rekening met langere leveringstijden als gevolg van mogelijke filevorming in de havens.
  • De meeste export verloopt per truck via de Kanaaltunnel. Welke maatregelen gaan gelden voor de route is nog niet bekend. Afgelopen vrijdag was er LNV-overleg over Brexit. LTO aangedrongen op duidelijkheid.
  • Exporteurs die na de Brexit goederen verschepen naar het VK krijgen met het Port Community Systeem te maken. Dit wordt verzorgd door Portbase, de organisatie die het digitale platform voor de Nederlandse havens levert. Wie handel drijft met het Verenigd Koninkrijk zal na de brexit met douaneformaliteiten en dus Portbase te maken krijgen. De organisatie zorgt namelijk voor datadeling tussen bedrijven en informatie-uitwisseling met overheden zoals de douane. Zodra de Brexit een feit is, zullen ook de ferrydiensten aansluiten. Indien uw zendingen niet via dit systeem zijn aangemeld krijgt u geen toegang tot de haven- en ferryterreinen.

    Verladers die nog niet werken met Portbase en handelen moeten snel in actie komen. “De aansluitkosten zijn 250 euro. Er is nog tijd om bijvoorbeeld partijen aan te sluiten op een webdienst en grotere partijen te helpen met de implementatie in de bedrijfssoftware en het testen. In maart ontbreekt het waarschijnlijk aan die tijd”, volgens hebben we die tijd waarschijnlijk niet meer” , volgens Marty van Pelt (Portbase)
  • Check of u uw eigen leveringsvoorwaarden moet aanpassen.
  • Houd rekening met sterkere schommelingen van het Britse pond.
  • Blijf het nieuws volgen.

Meer over de inzet van LTO Nederland: zie HIER


Bron: LTO Nederland