175010 - Nieuwe Oogst Eric van Veldhuisen

Zomerserie BoerenBuren: Eric van Veldhuisen

RTV Utrecht maakte twee keer een reportage op het bedrijf van scharrelvleeskuikenhouder Erik van Veldhuisen voor het programma Keuken van Utrecht. ‘Ik hoef alleen maar mijn eigen verhaal te vertellen, mooier kun je het niet maken.’

Zacht piepend, rennend, tevreden liggend, etend of water slurpend wennen de gisteren aangekomen kuikens aan de stal van Erik van Veldhuisen in Renswoude. De stal uit 2014 biedt ruimte aan 25.000 scharrelvleeskuikens die worden geproduceerd voor het één ster Beter Leven-keurmerk. Dit houdt in dat de kippen 56 dagen worden gehouden, dat ze bij het afleveren een maximaal gewicht hebben van 25 kilo per vierkante meter (tien tot dertien kippen) en dat er een overdekte uitloop is voor de dieren.

Via slachterij Esbro vindt het verwerkte vlees zijn weg naar Jumbo-supermarkten. Circa 5 procent verkoopt Van Veldhuisen zelf. Dit doet hij aan huis, online (via de post) en naar horeca in de omgeving. ‘Tijdens de coronaperiode merkte ik dat meer mensen de weg naar mijn bedrijf wisten te vinden. Dat vlakt nu iets af. Maar de horecagelegenheden die kippendijen als lokaal product op de kaart hebben staan, bestellen meer.’

Onderscheiden
Van Veldhuisen startte zes jaar geleden met zijn bedrijf. Daarvoor werkte hij op het ouderlijk bedrijf, waar melkvee, vleeseenden en legkippen werden gehouden. ‘Ik wilde niet voor de massa produceren. Ik wilde me onderscheiden door iets anders te doen: scharrelvleeskuikens houden voor een keurmerk.’ Dat doet hij sinds 2014, naast zijn werk als verkoper voor Loedeman-stalontsmetting in de pluimveehouderij en wederverkoper van stofreducerende Fresh Light-lampen in dezelfde sector.

Beter Leven heeft volgens Van Veldhuisen bij consumenten een sterke positie verworven. Met de eisen die de Dierenbescherming stelt, is hij het niet altijd eens. ‘Zij zouden meer moeten luisteren naar wat ondernemers in de praktijk tegenkomen.’

Met de slachterij is het contact goed, zegt de ondernemer. ‘Maar ik zou graag een keer met z’n allen in de keten om tafel zitten. Dus met de Dierenbescherming, slachterijen, broeierijen, voerleveranciers en pluimveehouders. Maar dat gebeurt nooit. Een gesprek over bijvoorbeeld de vraag uit de markt en aanlevereisen van de kippen moet één keer per jaar toch kunnen.’

Over de huisverkoop is de gedreven pluimveehouder erg tevreden. ‘Het vlees wordt door Homemade, een lokale vleesbereider, verwerkt tot een ingeseald product. Een deel ervan vermarkt ik zelf. Door aan huis vlees te verkopen, kan de klant een kijkje nemen in de stal en heb ik het gesprek met de klant. Er wordt op sociale media veel onzin verteld over hoe vee wordt gehouden. Wij laten zien hoe het er echt aan toegaat.’

Van Veldhuisen ziet ruimte voor lokale, duurzame productie. In de cursus Korte Ketens van gemeente Ede sprak hij met veel lokale ondernemers. ‘Dicht bij huis afzet vinden, is best lastig. Maar ik zie kansen. Wellicht met een eigen merk. Ik ben wel met wat dingen bezig’, geeft hij aan.

De pluimveehouder is lid van Vallei Boert Bewust, ambassadeur voor TeamAgroNL en columnist bij Nieuwe Oogst. En hij is actief op sociale media, beheerde een week het BoerBurgeraccount op Twitter en was twee keer te zien in Keuken van Utrecht van RTV Utrecht.

‘Het platform BoerenBuren, waar de filmpjes van Keuken van Utrecht op staan, vind ik ook super. Het geeft mij een beetje naamsbekendheid, een mooi bijkomend effect.’

Dineren in het weiland
Een nieuwe activiteit in het kader van ‘contact met de burger’ was onlangs het bereiden van kippendijen op de barbecue bij een restaurant dat ‘dineren in het weiland’ organiseerde. ‘Dat was leuk om te doen’, zegt Van Veldhuisen.

De veehouder had naast de barbecue een iPad neergezet met beelden uit de stal. ‘Je komt dan in gesprek met gasten. Ondanks ook een kritische reactie, was men erg positief over hoe wij ons verhaal aan de consument proberen over te brengen.’

Bron: Nieuwe Oogst