Zomerserie BoerenBuren: Inge Bergsma-de Vries

Volgens Inge Bergsma-de Vries, tevens columnist voor Nieuwe Oogst, is bewustwording onder consumenten belangrijk. ‘Door je verhaal te vertellen, creëer je begrip en willen consumenten vaak meer betalen voor het product.’

Het is hoog zomer en warm in de kassen van komkommerkwekerij Drenthe Growers in Erica. Daar waar de buitentemperatuur rond de 28 graden ligt, is het in de kassen een paar graden warmer. Door de hogere luchtvochtigheid is het bijna een tropisch klimaat, maar ondanks deze warmte wordt er hard doorgewerkt op het bedrijf van Inge Bergsma-de Vries.
‘Wij werken jaarrond in een temperatuur van 25 tot 28 graden, dus we zijn gelukkig wat gewend. Als het kouder is, zijn wij vaak de eersten die in een dikke trui lopen’, zegt de komkommerteler lachend. Het krijt en de sprinklers op de daken zorgen in deze tijd voor verkoeling. ‘En voor ons personeel werken we met aangepaste werktijden.’

Familiebedrijf
Bergsma-de Vries runt de komkommerkwekerij samen met haar man, vader en broer. ‘Het is een echt familiebedrijf’, legt zij uit. ‘Mijn opa is in 1956 begonnen met 1,5 hectare land dat hij kon huren van de gemeente. In 1980 kwam mijn vader in de maatschap en groeide het bedrijf in de loop der jaren naar 2, 4 en 8 hectare en uiteindelijk naar 12,5 hectare onder glas in 2019.’

In 2012 kwam de ondernemer samen met haar broer en later haar man in het bedrijf. ‘Mijn vader, broer en man zijn verantwoordelijk voor de teelt en ik voor alle ‘randdingen’, zoals administratieve zaken.’ Het bedrijf teelt ruim 24 miljoen komkommers op jaarbasis, heeft tachtig werknemers en vijftien tot twintig vakantiekrachten in dienst en beschikt over eigen huisvesting voor het personeel.

Naast de werkzaamheden op haar eigen bedrijf is Bergsma-de Vries betrokken bij Promotie Groep Tuinbouw Emmen. Deze groep, bestaande uit tuinders en toeleveranciers uit het tuinbouwgebied van Emmen, promoot de tuinbouw in de gemeente. ‘Via tentoonstellingen, informatiebijeenkomsten, folders en rondleidingen over de bedrijven. Op deze manier zoeken wij het contact met de burger op.’

Kom in de Kas
Zo organiseert de groep ieder jaar het evenement Kom in de Kas, waarbij bezoekers een kijkje kunnen nemen in glastuinbouwbedrijven. ‘Verdeeld over twee dagen trekken wij ruim duizend mensen naar onze bedrijven. De vragen van bezoekers variëren van hoeveel komkommers aan één plant groeien tot hoe warm het in de kas is en wat wij aan gewasbescherming doen. Veel mensen weten bijvoorbeeld niet dat de gangbare teelt qua wet- en regelgeving dicht bij de biologische teelt zit. Zo gebruiken wij natuurlijke gewasbescherming, namelijk Bioline AgroSciences. Dit zijn kleine beestjes die onder andere mijten van de planten eten.’

De komkommerteler ontvangt ook onder de noemer ‘Kunst in de Kas’ bezoekers op haar bedrijf. ‘Tijdens dit evenement maken kunstenaars en artiesten voor tentoonstellingen gebruik van onze schuur en kassen. Kunst in de Kas trekt vaak een ander publiek, vaak wat kritischer’, ervaart zij. ‘Bij Kom in de Kas komen vooral mensen die al geïnteresseerd zijn in de tuinbouw, maar bij Kunst in de Kas komen mensen echt voor de kunst. Voor ons een mooie gelegenheid om ook met hen het gesprek aan te gaan.’

Bewustwording
Bergsma-de Vries vindt vooral bewustwording onder consumenten belangrijk. ‘Zij kopen ons product, maar kennen vaak het verhaal achter de komkommer niet. Door de rondleidingen die wij geven en de gesprekken die wij met burgers voeren, hopen wij dat wanneer zij in de supermarkt staan, aan ons verhaal denken. Hopelijk kiezen zij dan voor de Nederlandse komkommer en nemen ze één extra mee. Wanneer mensen het verhaal achter een product kennen, krijgen zij meer begrip en zijn ze bereid om meer voor een product te betalen.’

Om die reden is het bedrijf Drenthe Growers ook actief op sociale media en deelde de komkommerteler onlangs via BoerenBuren informatie met burgers. ‘Door in gesprek te gaan en te laten zien wat je doet, gaan mensen echt anders naar onze sector kijken.’

Bron: Nieuwe Oogst