Glastuinbouw paprika 1 wgslijn

Column: Zijn uw werknemers en uitzendkrachten uw ambassadeurs

Ik krijg regelmatig de vraag om een bijdrage te leveren aan bijeenkomsten waar wordt gesproken over het vinden van personeel. Ik zeg daarbij altijd: “Let ook héél goed op het behouden van de medewerkers en de uitzendkrachten die je nu hebt.”

Ik stel vervolgens vaak de volgende drie vragen: ’Zou je bij jezelf in dienst willen zijn?’, ‘Waarom zou ik bij jou in dienst willen treden en niet bij jouw buurman of buurvrouw?’ en ‘Wat doe je met de in jouw ogen jou onderscheidende punten om mensen te werven?’ Gelet op de reacties de krijg en de gesprekken na afloop blijken het drie goede vragen te zijn om eens eerlijk naar de eigen onderneming te kijken.

 

Voor de beantwoording van de drie vragen wil ik u ook drie richtinggevende tips meegeven. Zorg ervoor dat de eigen medewerkers of de uitzendkrachten zich als ambassadeur naar buiten toe gaan gedragen om daarmee in hun netwerk mensen te enthousiasmeren voor het bedrijf. Zorg er ook voor dat het bedrijf het imago heeft een goede werkgever te zijn. Werk eraan dat imago te onderhouden en te versterken. Denk aan een goede sfeer, aandacht voor het personeel en de individuele medewerker, een veilige omgeving waarbinnen problemen worden opgelost en tot slot dat je medewerkers betekenisvol werk kunnen doen (een bijdrage leveren aan het oplossen van de wereldvoedselproblematiek, een bijdrage leveren aan de gezondheid en het welzijn van mensen). En ten derde laat je in de omgeving waar de potentiele werknemers zijn, ook als zodanig zien. Zoek ze op!

 

Peter Loef

Beleidsspecialist Arbeid

LTO Glaskracht Nederland