‘Verhaal delen op sociale media’

  • Interactie met de samenleving

Hoe deel je je verhaal met de bühne? Hoe breng je dit zo goed en efficiënt mogelijk in beeld op sociale media? Dat leerden Marcel Gerritsen en Annemijn van den Eerenbeemt in de masterclass ‘Breng je verhaal in beeld’ van LTO Academie. ‘Een waardevolle masterclass’, blikt Van den Eerenbeemt terug.

Gerritsen houdt in het Gelderse Maurik onder de naam Betuws Blonde Vlees Blonde d’Aquitaines. ‘Ik heb 120 runderen, waarvan 45 moederdieren’, zegt hij.

Daarnaast werkt Gerritsen als ruwvoerspecialist bij Agrifirm. Zijn partner Annemijn van den Eerenbeemt heeft een eigen bedrijf. ‘Ik richt me op de ontwikkeling en bouw van websites’, legt zij uit. Gerritsen zit met zijn vleesveefokkerij ook zeker niet stil. Zo verkoopt hij jaarrond vleespakketten, houdt hij één keer per jaar een hamburgerdrive-in en is het bedrijf actief op sociale media. In het kader daarvan volgden de ondernemers onlangs de masterclass ‘Breng je verhaal in beeld’ van LTO Academie.

1.400 volgers

‘Betuws Blonde Vlees heeft een website en een Facebookpagina. Met 1.400 volgers mogen we zeker niet klagen’, weet Van den Eerenbeemt. ‘Maar we willen er graag nog meer uit halen. Hoe kies je voor een strategie? Wat willen we delen op sociale media? Wat is onze doelgroep? Hoe krijgen we meer interactie met onze volgers? Dat zijn vragen waar wij graag mee aan de slag willen. In deze masterclass werd daar volop aandacht aan besteed’, blikt ze terug. ‘Daarnaast willen we zichtbaar worden op Instagram en TikTok’, voegt Gerritsen toe. ‘Maar dan moet je wel een goede strategie hebben, zonder dat je iets lukraak gaat delen.’
De masterclass bestond uit vijf onlinebijeenkomsten. De eerste bijeenkomst werd verzorgd door Jasper Seidel, communicatieadviseur bij LTO Noord en coördinator van het publieksmerk Boeren Buren van LTO Noord. Hij vertelde over het delen van persoonlijke verhalen van boeren en tuinders en de mogelijkheden en kansen die sociale media kunnen bieden.

Filmmateriaal editen

In de tweede bijeenkomst was het woord aan Malkis Jajan, persvoorlichter bij LTO Noord. De deelnemers leerden hoe zij op een overtuigende en impactvolle manier het eigen verhaal kunnen delen met de buitenwereld.

In de derde bijeenkomst leerden de deelnemers hoe ze hun verhaal vertalen naar beeld en hoe ze filmmateriaal kunnen editen. ‘Alles wat we hebben geleerd, kunnen we in de praktijk toepassen’, zegt Van den Eerenbeemt. ‘Marcels doel is meer vleespakketten te verkopen, maar ook hoopt hij meer mensen te bereiken voor de hamburgerdrive-in.’

‘Daar zijn we in coronatijd mee begonnen’, zegt Gerritsen. ‘Het lijkt een beetje op het concept van McDonald’s, maar dan met beleving en echt vlees’, lacht hij.

‘We maken een filmpje waar wij in jip-en-janneketaal uitleg geven over het bedrijf. Bij binnenkomst kunnen mensen de QR-code scannen. Vervolgens rijden zij naar de achterkant van de stal, waar zij de bestelling kunnen plaatsen. Daarna rijden ze door de stal en kunnen ze op het eindpunt genieten van een versgebakken hamburger met boerenfrites van de akkerbouwer en appelsap van een fruitteler. Onze drive-in trok het eerste jaar 550 mensen, het tweede jaar 730 en dit jaar 780 mensen’, besluit Gerritsen.

Bron:

Nieuwe Oogst