Kabinet maakt hoofdlijnen waterschadesteun bekend

  • Bommelerwaard
  • De Betuwe
  • Oost Betuwe
  • Regio Oost
  • Gelderland

Het kabinet heeft vandaag besloten over de waterschaderegeling voor de ramp die zich enkele weken geleden in Limburg en delen van Noord-Brabant en Gelderland voltrok.

Veel agrarisch ondernemers zijn getroffen, met grote emotionele en financiële impact. LTO Nederland, LLTB, ZLTO en LTO Noord hebben aangedrongen op een snelle, adequate en ruimhartige regeling en spreken hun waardering uit voor het resultaat. De regeling, die nog op goedkeuring vanuit Brussel wacht, biedt boeren en tuinders een goed perspectief op tegemoetkoming in de schade.

LTO Noord-voorzitter Dirk Bruins: “De overstromingen hebben boeren en tuinders hard geraakt. Zowel emotioneel als financieel. Het is goed dat het kabinet op een snelle en gepaste manier heeft gereageerd op de wateroverlast.” Bruins spreekt ook zijn waardering uit voor de samenwerking met de waterschappen. “We hebben tijdens de crisis nauw contact gehad met de waterschappen. Zij hebben goed rekening gehouden met de situatie van boeren en tuinders. Ook hebben zij hen steeds op tijd van informatie en advies voorzien.”

Sjaak van der Tak, voorzitter LTO Nederland, vult aan: “Het ministerie van LNV onderkende direct de ernst van de situatie en het belang van een goede schadetegemoetkoming. De onzekerheid waar mensen na een ramp in leven moet zo snel mogelijk worden ingeperkt, de schaderegeling is daar een belangrijke stap in. Het is goed dat de hoofdlijnen nu bekend zijn, snelle goedkeuring van alle details door de Europese Commissie is de volgende stap.”

Wat zijn de voorwaarden voor steun bij onverzekerbare, onvermijdbare en niet verhaalbare schade?

  • Op aandringen van de LTO’s is het rampgebied dat onder de regeling valt uitgebreid tot aan de Brabantse kant tot Boxmeer (linkeroever Maas) en aan de Limburgse kant tot Mook (rechteroever Maas). Het gebied is op deze kaart te zien.
  • De regeling hanteert op aandringen van LTO een ruime definitie van wateroverlast: zowel overstroming als afstromend water als gevolg van extreme neerslag, zodat schade die redelijkerwijs niet te verzekeren viel inderdaad onder de waterschaderegeling valt en ondernemers daarvoor dus in aanmerking komen voor een tegemoetkoming in de schade.
  • Het soort kosten is naar verwachting ruimhartig. Naast teeltplanschade vallen bijvoorbeeld schoonmaakkosten en de evacuatiekosten van vee onder de regeling.
  • Bedrijven betalen maximaal € 6.014 aan eigen risico. Schade boven het bedrag van € 17.183 wordt volledig vergoed. Voor schade onder dit bedrag geldt een tegemoetkoming van 65%.
  • Vanwege de mogelijk negatieve kasstroom door schade is er een extra mogelijkheid om tot 24 augustus het voorschot op subsidies uit het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid aan te vragen.
  • Ook de coronaregelingen NOW en TVL zijn beschikbaar als aan de voorwaarden wordt voldaan. Daarbij moet wel worden gelet op de impact van eventuele andere schadecompensatie.

Uitvoering van de schaderegeling gebeurt door de RVO. Hou de website van RVO in de gaten voor meer informatie over de regeling.

Op weg naar herstel

De regeling, waarvan de hoofdlijnen nu bekend zijn, heeft snel vorm gekregen en komt grotendeels tegemoet aan de nood en behoeftes van boeren en tuinders, zoals die door de LTO’s bij de verschillende overheden onder de aandacht zijn gebracht.

Tegelijkertijd zal de regeling niet alle schade, noch al het leed, oplossen. Positief is dat het gebied dat binnen de regeling valt ruim is opgezet. Tegelijkertijd is het zeer teleurstellend als ondernemers (net) buiten het gebied vallen, terwijl de schade bij overstromingen zoals deze wat de LTO’s betreft ook daar niet verwacht zou moeten worden. De vandaag gepubliceerde kaart biedt daar nog geen volledige duidelijkheid over. De LTO’s brengen dit onder de aandacht bij de overheid en blijven zich inzetten voor de ondernemers die buiten de boot dreigen te vallen. Ook bij de verdere uitvoering van de regeling blijven we voor en achter de schermen betrokken. De ervaring leert namelijk dat de afhandeling met uitvoeringsinstanties, verzekeraars en anderen tijd en energie kost – vanaf het eerste schadeformulier tot de laatste uitkering van tegemoetkomingen. Ook als er sprake is van goede wil verloopt het niet altijd vlekkeloos. Waar mogelijk zetten LTO Nederland, LLTB, LTO Noord en ZLTO zich in om dit op te lossen.

LTO Nederland, LLTB, LTO Noord en ZLTO spreken hun waardering uit voor de inzet van de verschillende overheden om de directe impact zo goed mogelijk de adresseren en snel tot een geschikte schaderegeling te komen. Voor ondernemers is goede ondersteuning en duidelijkheid van belang, zodat de energie op herstel kan worden gericht. Snelle goedkeuring vanuit Brussel en bekendmaking van alle details draagt daar aan bij.