Aan de koffie met de buurt is populair: Boeren Burendag is ‘uitverkocht’

  • Ondernemerschap
  • Interactie met de samenleving
  • BoerenBuren

Koffie drinken met de buren is populair onder boeren en tuinders. Voor Boeren Burendag pakten medewerkers van LTO Noord maar liefst tweehonderd pakketten in om leden op weg te helpen bij de ontmoeting met de buurt op het eigen erf. En daarmee is het evenement op 23 september ‘uitverkocht’.

Jasper Seidel van Boeren Buren is blij met het enthousiasme onder de leden voor het evenement. Maar het verbaast hem anderzijds ook niet. ‘Het begint bij een goed gesprek om voor verandering te zorgen.’

En dat is de opzet van Boeren Burendag. Het gesprek aangaan met je directe omgeving. ‘Dat helpt heel erg om dingen voor elkaar te krijgen in de bedrijfsvoering. Zo kun je bijvoorbeeld uitleggen waarom je een stal wil uitbreiden. Niet om meer varkens te houden, maar om de varkens meer ruimte te geven.’

Vorig jaar, tijdens het debuut van Boeren Burendag, gingen pakketbezorgers 135 adressen langs om de bijdrage van LTO Noord af te leveren. Seidel: ‘Nu zijn we opgeschaald naar tweehonderd.

Bewust niet heel veel meer. Het blijft ledengeld. Gelukkig vinden veel leden interactie met de samenleving belangrijk, maar er zijn er ook die daar anders over denken. Daar moet je rekening mee houden.’

De samenstelling van het pakket heeft een metamorfose ondergaan. ‘Alleen het pak koffie is hetzelfde. De cakemix van vorig jaar is vervangen door een mix voor boerencake. Vonden we wel zo toepasselijk. Om een plezierige omgeving te creëren zitten er een voetbal, stoepkrijt, kleurplaten en een doorontwikkeld memoryspel in’, somt Seidel op.

Geen flyers meer

Wat ontbreekt is een serieuze flyer als gespreksbasis. ‘We zaten toen midden in onze woede rondom stikstof en wilden graag het verhaal van onze kant uitleggen’, zegt Seidel. ‘Uit de feedback van deelnemers leerden we dat het pakket te formeel was en ze niet op flyers zaten te wachten. De inhoud van het pakket moet niet de inhoud van het gesprek gaan sturen. Dat moet ontstaan in het moment.’

Ondanks de kritische noot was de actie vorig jaar zeker wel geslaagd, stelt Seidel. ‘Dat zit ook in de aard van het ondernemerschapsbeestje. Leden maken er zelf wel een leuke dag van. Ieder op zijn eigen manier. En het succes slaat door naar het aantal aanvragen voor dit jaar. Moesten we het eerste jaar heel erg trekken, nu zijn we uitverkocht. Er is duidelijk behoefte aan dit thema.’

Het publieksmerk Boeren Buren is niet langer alleen actief op sociale media zoals Facebook, Instagram en TikTok, maar heeft sinds deze zomer ook een eigen website. ‘Voor de zomervakantie hebben we een stille lancering gehad. Dat heeft al 14.000 unieke bezoekers opgeleverd.’

De website moet nog verder worden uitgebouwd en met meer nieuws worden gevuld, legt Seidel uit. ‘Ook komt er een kaart waarop boeren in de korte keten te vinden zijn. Dat kunnen landwinkels zijn, maar ook boerderijcampings.’

www.boerenburen.nl

Bron:

Nieuwe Oogst