‘Maar je krijgt er ongelofelijk veel voor terug. Mooie gesprekken en wederzijds begrip’, zegt melkveehouder en LTO Noord-lid Jappie Riedstra uit het Drentse Veenhuizen.
‘We deden voor de tweede keer mee’, vertelt Riedstra. Samen met zijn vrouw, broer en schoonzus runt hij een melkveebedrijf met 400 melkkoeien, 250 stuks jongvee en een mestvergister op twee locaties.
De Campina Open Boerderijdagen waren op vrijdag 10 mei en maandag 20 mei. De motivatie van de melkveehouder om dit jaar opnieuw zijn bedrijf open te stellen? ‘Onze sector is de laatste tijd onderwerp van gesprek. Er wordt veel geroepen en geschreeuwd en vaak een onrealistisch beeld geschetst. Dat is jammer. Aan de sector de taak om te laten zien hoe de vork nu echt in de steel zit. Dat doe je het allerbeste door je bedrijf open te stellen en met mensen in gesprek te gaan.’
De familie Riedstra nam op vrijdag 10 mei maar liefst 1.130 bezoekers in ontvangst. ‘We hebben ze geturfd. Het is mooi om te zien hoeveel mensen interesse tonen in ons bedrijf’, vindt de ondernemer. De bezoekers waren vooral gezinnen en opa’s en oma’s met hun kleinkinderen. ‘Dat is precies de doelgroep waar het om draait’, benadrukt Riedstra.
FrieslandCampina zorgde voor gratis koffie, thee, limonade, vla, de nieuwste toetjes, verkeersregelaars en EHBO. Ook waren er boerenspellen, zoals een kruiwagenrace, zonnepanelenpuzzel en konden kinderen zich laten schminken. Riedstra: ‘Wij hebben zelf vrijwilligers geregeld die bezoekers te woord konden staan. Onze veearts gaf uitleg bij een koe in de strobox. Kinderen konden de koe aaien, naar het hart luisteren en leren hoe een koe in elkaar zit. Ook stond er iemand bij de kalveren, het koeienvoer en de mestvergister.’
IJsje bij Toms Boerenliefde
Ook LTO Noord-leden Tom en Anja de Leeuw uit het Gelderse Lienden stelden hun melkveebedrijf, boerderijwinkel en ijssalon Toms Boerenliefde, waar zij vorig jaar mee zijn begonnen, open tijdens de Campina Open Boerderijdagen. Zij ontvingen op pinkstermaandag veel bezoekers.
Tom de Leeuw: ‘We willen mensen op een eerlijke en realistische manier een kijkje geven op ons bedrijf. Mensen staan ver van de sector af. Boodschappen doen ze in de supermarkt, waardoor ze zich niet meer bewust zijn van waar hun eten vandaan komt. Gelukkig zien we een kanteling daarin. Mensen doen steeds vaker boodschappen op het platteland. Ze willen terug naar de basis.’
Volgens Anja de Leeuw komen gezinnen tijdens een open boerderijdag overal vandaan. ‘Van Arnhem tot aan Barneveld en Geldermalsen. Kinderen vinden het alleen al geweldig dat zij ‘boer Tom’ zien lopen. Er werden allerlei vragen gesteld, overal stonden informatiebordjes en er was een ‘veeartstafel’ voor vragen over diergezondheid.’
Bron:
Tekst: Sandra Kuiper, Nieuwe Oogst | Foto: André Weima