Let op bij energiecontracten: vaak geen kennis, maar bluf

  • LTO Noord

Bij de medewerkers van Service & Advies van LTO Ledenvoordeel komen regelmatig opmerkingen binnen van leden die per mail, telefonisch of zelfs aan de voordeur benaderd worden door verschillende energieleveranciers om over te stappen. Bij deze manier van verkopen, is het goed om alert te blijven.

zonnepanelen-10

Veel energieverkopers krijgen van hun bedrijf een bonus per klant. Dus hoe meer klanten ze aanbrengen, hoe meer ze verdienen. Daarom laten ze hun verhaal vaak mooier lijken dan het daadwerkelijk is.

Dikwijls doen verkopers het voorkomen alsof de ondernemer al een lopend contract heeft bij hen, wat dan niet het geval is. Of ze zeggen te weten wie de huidige energieaanbieder is en komen uiteraard met een ‘goedkoper’ alternatief. Vaak is dit echter geen kennis, maar bluf. Vroeger konden zij deze gegevens opzoeken, maar nu is deze informatie niet meer openbaar. Bedrijven mogen alleen mensen die eerder klant zijn geweest, tot drie jaar na overstappen, een nieuw aanbod doen.

Leden worden soms ook gebeld of gemaild door onbekende bedrijven die aanbieden om als tussenhandelaar de energiebelasting, die zij te veel zouden hebben betaald, terug te vragen. Verder gebeurt het regelmatig dat ondernemers benaderd worden met de mededeling dat hun energieleverancier overgenomen is door een andere partij. Of het huidige contract even toegestuurd kan worden, luidt dan de vraag. Andere bedrijven wekken de indruk dat ze samenwerken met netbeheerders, de toezichthouder ACM, Energie Beheer Nederland of de Consumentenbond.

Schermen met oude namen

Soms wordt zelfs de oude naam ‘LTO Commerce’ of ‘LTO Energie’ uit de kast gehaald door verkopers. Vaak blijkt het dan uiteindelijk te gaan om een bemiddelaar die nieuwe energiecontracten voor een heel andere partij wil afsluiten. LTO Ledenvoordeel doet op het gebied van energie alleen zaken met Greenchoice en NieuweStroom.

Bij een zakelijk afgesloten contract geldt vaak geen 14 dagen bedenktijd. Geef daarom nooit meteen akkoord aan de telefoon of aan de deur, maar geef aan dat u er nog even over na wilt denken.
Lijkt het u toch een interessant aanbod? Vraag dan zelf een vrijblijvende offerte op bij de energieleverancier en niet via een onbekende tussenpersoon. Houd er ook rekening mee dat u vaak een opzegboete moet betalen, als u uw energiecontract opzegt voor het einde van uw contract.

Neem contact op

Krijgt u een energievoorstel en vertrouwt u het niet? Neem dan contact op met de adviseurs van LTO Ledenvoordeel.

Bij twijfel en vragen over contracten of voor betrouwbare vergelijkingen kunt u ons bereiken van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 17.00 uur. Bel voor advies naar (088) 8886777 of stuur een mail naar info@ltoledenvoordeel.nl.

www.ltoledenvoordeel.nl

Bron:

LTO Ledenvoordeel