Natuurlijk, elke dag wordt door de medewerkers keihard gewerkt voor de belangen van de boeren en tuinders. Maar er werd nog een tandje bijgezet. Van ons allemaal, voor ons allemaal.
Een vereniging zonder leden, is geen vereniging. Dus alle reden om daar extra bij stil te staan. Dit gebeurde met een 2 uur lange ‘belboost’. In totaal werd met 130 leden een onderhoudend gesprek aangegaan en dit werd gewaardeerd. Concrete vragen worden door het informatiecentrum verder opgepakt.
De dag kende een primeur met de eerste ‘uitzending’ van LTO Inside. Geen Wilfred Genee, Johan Derksen of René van der Gijp, maar LTO Noord-manager verenigingszaken Marijn Vermeulen als host. Tafelgasten waren voorzitter Dirk Bruins, algemeen bestuurder Fije Visscher, jongerenadviseur Susan Dijkshoorn en gelegenheidsdata-analist en projectleider Mirthe Post van LTO Noord.
Allereerst werd ingegaan op het ledentevredenheidsonderzoek. Waar in 2021 nog een 6,3 als rapportcijfer uit de bus rolde, is dat in het recentste onderzoek gestegen naar een 7. Bruins: ‘Vroeger op school vond ik een 6,3 genoeg, want ik was over. Maar ik zie het als een onvoldoende als het om de vereniging gaat.’
De voorzitter is dan ook blij met de stijgende lijn. Niet dat LTO Noord nu op haar lauweren kan rusten. ‘Want’, zo waarschuwt hij, ‘als je denkt dat je er bent, gaat het echt mis. Hier moeten we continu mee bezig blijven.’
Geen verrassing
Voor bestuurder Visscher is het gestegen cijfer geen verrassing. ‘We leven in een andere tijd. Toen we de 6,3 kregen was er veel onzekerheid en werden er acties gevoerd. Maar LTO Noord is altijd stevig geweest aan tafel. Daar moet de oplossing uiteindelijk vandaan komen.’
Opvallend is dat met name jongeren onder de 35 jaar het meest kritisch zijn op de belangenbehartiging. Hoewel de tevredenheid van die groep is gestegen van een 5,4 naar een 6,9, klinkt het kritische geluid daar het hardst. Jongerenadviseur Susan Dijkshoorn herkent dit. ‘Vanuit de jongerenadviesraad wordt ook kritisch naar onze vereniging gekeken. Dat houdt ons scherp. Het is belangrijk dat we relevante dingen doen voor hen.’
Tijdens LTO Inside werd ook inzichtelijk gemaakt dat niet alle leden dezelfde behoeften hebben. Dat is sterk afhankelijk van hun ondernemersfase. Zijn ze nog aan het verkennen, werken ze al zelfstandig of zitten ze in een overname. Of misschien zijn ze juist aan het afbouwen of zelfs al gestopt en nog lid als ambassadeur.
Met al die verschillen in het achterhoofd streeft LTO Noord ernaar om er voor elk lid te zijn. ‘Het is interessant om die uitsplitsing te hebben, zodat je ook weet welke communicatie je hierop moet inzetten’, zegt Bruins.
Het vervolg op de Week van de Vereniging zijn de bedrijfsbezoeken waarbij LTO Noord-medewerkers langskomen bij leden. Voor de boeren en tuinders is dat de kans om hun bedrijf te laten zien en vragen te stellen. En voor LTO Noord is het een mooie gelegenheid om informatie, behoeftes en verwachtingen van de leden op te halen.
Bron:
Tekst: Sacha Wunderink, Nieuwe Oogst | Foto: Etienne Tjallink