1. Oplichting door valse contracten: zet nooit je handtekening als je het bedrijf niet kent.
We horen veel verhalen van oplichters die je vragen of ze langs mogen komen voor een vrijblijvend gesprek. Vervolgens vragen ze je wel online je handtekening onder een afspraakbevestiging te plaatsen. Achteraf blijkt dit een contract waar je dan toch aan vast zit. Zo gaan de oplichters die momenteel actief zijn voor een thuisbatterij of energieopslag ook te werk. Zet dus nooit een handtekening als je het bedrijf niet kent, ook niet onder iets onschuldigs als een afspraakbevestiging.
2. Telefonische fraude: hang gelijk op als je benaderd wordt en het niet vertrouwd.
Oplichters bellen vaak op een moment dat je weinig tijd hebt: tijdens het melken, bij het laden of vlak voor een vergadering. Ze rekenen erop dat je snel handelt zonder goed na te denken. Een veelgebruikte truc: “Er is fraude ontdekt op uw rekening” of “Uw abonnement verloopt vandaag”. Angst en vertrouwen zijn hun gereedschap. Zinnen als “u moet nú iets doen” of “anders bent u te laat” zijn alarmbellen. Hang gelijk op als je het niet vertrouwd. Als je twijfelt en het verhaal wilt controleren kun je zelf terugbellen via het officiële nummer van de organisatie.
3. WhatsApp-fraude (hulpvraagfraude): zorg dat je de persoon eerst hebt gesproken.
Een vriend, familielid of andere bekende verstuurt een bericht dat hij dringend financiële hulp nodig heeft. De bekende zit bijvoorbeeld zogenaamd in het buitenland vast en is zijn geld, telefoon en papieren kwijt. Of hij heeft zijn telefoon per ongeluk in de wasmachine gedaan en kan daarom niet internetbankieren. Deze ‘bekende’ vraagt u om snel geld over te maken. Als u hieraan meewerkt, volgt er vaak een tweede verzoek. Achteraf blijkt het account van deze vriend gehackt te zijn. Het kan ook zijn dat de oplichter een vals account of een nieuw telefoonnummer gebruikt. Werk hier nooit aan mee, zorg dat je eerst persoonlijk contact hebt met degene die de vraag stelt.
4. E-mail fraude: klik nooit op een link die je niet vertrouwt en blokkeer de afzender.
Oplichters sturen e-mails die u (bijna) niet als nep kunt herkennen. In deze e-mails doen ze zich voor als een bestaand bedrijf of een (overheids)organisatie. Zo proberen ze om (inlog)gegevens of andere belangrijke informatie van u te krijgen. De technieken om valse e-mails echt te laten lijken, worden steeds beter. De fraudeurs gebruiken echte namen of logo’s van banken, overheden of organisaties als LTO Noord. Toch klopt er vaak iets niet: een vreemd e-mailadres, een verkeerde aanhef, of een onlogisch verzoek. Controleer altijd: klopt de website, het adres, de afzender en de toon? Komt de mail van een Gmail- of Outlookadres? Reden genoeg voor alarmbellen. De meeste organisaties gebruiken deze accounts niet.
5. Bij alle vormen van fraude en oplichting: geef nooit codes of wachtwoorden!
Of het nu gaat om “je gegevens controleren” of “een beveiligingsapp downloaden”: zodra iemand om wachtwoorden, inlogcodes of toegang tot je computer vraagt, weet je genoeg. Geef nooit codes of toegang via telefoon of mail. Geen enkele bank, verzekeraar of belangenbehartiger zal dat ooit vragen.
Twijfel? Vraag iemand mee te kijken
Oplichters hopen dat je schaamte voelt om te twijfelen. Maar juist een snelle check bij je bank, boekhouder of LTO Noord kan veel schade voorkomen. Bel liever één keer te veel dan één keer te weinig.