Wij van: 'We vermarkten de eieren en advocaat zelf'

  • LTO Noord
  • Wij van LTO Noord

'Zonder tussenhandel betaalt de consument een eerlijke prijs voor de eieren, is onze filosofie. En krijgen wij ook een eerlijke prijs voor ons product.’ Dat vertelt Pieter Sijbesma in 'Wij van LTO Noord'.

Wat voor bedrijf hebben jullie?

Pieter: ‘Wij hebben een biologisch legpluimveebedrijf met zesduizend kippen en 9,5 hectare landbouwgrond, waarvan 2,5 hectare dient als uitloop voor de kippen.’

Tjitske: ‘In 2006 hebben wij de overstap gemaakt naar biologisch. Mijn ouders hielden ouderdieren. Wij zijn na een paar jaar overgestapt naar consumptie-eieren. De omschakeling naar een biologische bedrijfsvoering was voor ons een kleine stap. Wel moesten we nog uitbreiden voor een overdekte uitloop.’

Jullie handelsnaam is ‘Bioboer Pieter’?

Tjitske: ‘Onder die naam verkopen wij onze eieren zonder groothandel onder meer aan supermarkten, restaurants, De Streekboer, via markten en aan huis. We verkopen zo’n vijfduizend eieren per dag en in het weekend tweeduizend eieren aan huis. Zonder tussenhandel betaalt de consument een eerlijke prijs voor de eieren, is onze filosofie. En krijgen wij ook een eerlijke prijs voor ons product.’

Pieter: ‘Het is eigenlijk allemaal begonnen tijdens de MKZ-crisis. Zat je in een 10 kilometerzone, dan mocht niemand op het erf komen en werden de eieren niet meer opgehaald. We zijn toen begonnen met een klein hokje aan de weg. Vanaf dag één liep het al storm. Het hokje was zomaar leeg en moesten we telkens opnieuw aanvullen. Datzelfde hokje staat er nu nog steeds.’

Jullie hebben een eigen pakstation?

Tjitske: ‘Afgelopen jaar hebben we de knoop doorgehakt en geïnvesteerd in een inpakmachine voor ons pakstation. Zo kunnen wij onze eieren zelf verhandelen.’

Pieter: ‘We sorteren de eieren op schaal, kleur en gewicht. Vervolgens breng ik de eieren zelf bij de supermarkten, restaurants, De Streekboer en andere partijen met wie wij samenwerken. Een deel van de eieren gebruiken wij voor het maken van onze eigen advocaat. Daarvoor hebben we vorig jaar een speciale ruimte ingericht en apparatuur voor aangeschaft. We verkopen zo’n honderd flesjes advocaat in de week.’

Waarom zijn jullie lid van LTO Noord?

Pieter: ‘We willen op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de land- en tuinbouw en aangesloten zijn bij een vereniging die onze belangen behartigt. LTO Noord is dat steuntje in de rug. De vereniging komt voor je op als dat nodig is. Wel zijn wij van mening dat LTO Noord op een aantal vlakken harder op de trom mag slaan, bijvoorbeeld als het gaat om de wet- en regelgeving rondom vogelgriep.

‘We vinden echt dat er een vaccin moet komen en dat we de ganzenpopulatie moeten terugdringen. We moeten de verspreiding van vogelgriep de kop indrukken.’

Hebben jullie nog tips voor LTO Noord?

Pieter: ‘Alle mooie verhalen over agrarisch ondernemers die in onze vakbladen staan, moeten naar de consument toe. LTO moet zich daar hard voor maken. De consument moet lezen wat wij allemaal doen, hoe innovatief onze sector is en wat wij doen aan duurzaamheid, klimaat en energie.’

Tjitske: ‘We moeten onze boodschap nog meer overdragen naar de consument, in het belang en de toekomst van onze sector. LTO, zet je daarvoor in.’

Naam: Pieter en Tjitske Sijbesma
Bedrijf: Biologisch legpluimveebedrijf
In: Tzum (FR)
Lid: ‘altijd al’

Bron:

Nieuwe Oogst