Werkorganisatie LTO Noord in ontwikkeling - effectiever werken aan belangenbehartiging

Hoe zorg je dat je als organisatie klaar bent om beter in te spelen op ontwikkelingen in de toekomst? Op basis van deze vraag is achter de schermen van LTO Noord de afgelopen maanden gewerkt aan een andere structuur van de werkorganisatie. Per januari 2024 is dit formeel ingegaan. Wat houden de veranderingen in?

Hoe zorg je dat je als organisatie klaar bent om beter in te spelen op ontwikkelingen in de toekomst? Op basis van deze vraag is achter de schermen van LTO Noord de afgelopen maanden gewerkt aan een andere structuur van de werkorganisatie. Per januari 2024 is dit formeel ingegaan. Wat houden de veranderingen in?

 

Alle medewerkers weten inmiddels onder welke afdeling of team ze gaan werken. Ze blijven hun huidige werkzaamheden vooralsnog voortzetten en zijn onder dezelfde contactgegevens bereikbaar. Wel kunnen veranderingen in contactpersonen voorkomen. Daarover houden we jullie op de hoogte.

De voornaamste redenen voor de organisatieverandering:

  • we willen onze belangenbehartiging voor en naar onze leden toe effectiever inzetten, uitgaande van meer samenwerking tussen lobby, beleid, programma’s en projecten. Hiermee bundelen we kennis, creëren we een betere basis voor continuïteit en bevorderen we integraliteit in de uitvoering. Dit sluit ook beter aan bij de werkwijze van LTO Nederland, ZLTO en LLTB.
  • we willen de ondersteuning vanuit de werkorganisatie voor onze vereniging sterker neerzetten, die intern en extern meer trots uitstraalt.

Wat is de nieuwe opzet van de werkorganisatie?
Onder leiding van directeur Eduard de Bruijn telt LTO Noord twee afdelingen: Belangenbehartiging o.l.v. Paul Bos en Verenigingszaken o.l.v. Marijn Vermeulen. Met Johannes Dolislager (Communicatie & Public Affairs) en Gert van Selm (Bedrijfsvoering) vormen zij het Management Team.

Drie themagerichte teams
Binnen Belangenbehartiging gaan we werken met drie themagerichte teams: Bodem & Water, Natuur, Klimaat & Energie en Platteland & Omgeving. Daarnaast komt er een team Samenwerkingsverbanden, met focus op aansluiting bij vakgroepen, gelieerde sectororganisaties (zoals Glastuinbouw, NFO, POV en KAVB) en regionale samenwerkingsverbanden (zoals Food Valley).

Verenigingszaken
Binnen Verenigingszaken komt naast ledenzaken een nieuw team waarin we alle meer vereniging gerelateerde thema’s en projecten bundelen, zoals Ondernemerschap & Onderwijs, Interactie met de Samenleving en Voor de Mens achter de Onderneming/Taboer samen met de adviseurs Markt en Maatschappij.

Hoe borgen we onze regionale belangenbehartiging?
We gaan binnen de teams meer integraal samenwerken, waarbij in de kern de regio’s, provincies, waterschappen en afdelingen ons werkveld blijven. De drie thema-teamleiders krijgen daarin de verantwoordelijkheid voor de integrale ondersteuning van een regio. Deze persoon treedt op als secretaris van het regiobestuur en wordt ondersteund door een beleidsadviseur, regio-assistent en Communicatie & Public Affairs. Daarnaast krijgt elke provincie een beleidsadviseur toegewezen als sparringpartner en aanspreekpunt. Deze sluit ook aan bij het Provinciaal Overleg.

Binnenkort maken we bekend wie vanuit de werkorganisatie deze rol per provincie en regio gaat invullen.