4 vragen over communicatie – “Vertellen en laten zien wat we als vereniging doen”

Wat speelt binnen de diverse thema’s waar LTO Noord dagelijks mee actief is om de belangen van onze leden te behartigen? Welke keuzes maken we daarin en wat willen we daarmee bereiken? Afdelingsmanager Johannes Dolislager van Communicatie & Public Affairs vertelt over zijn inzet.

Wat speelt binnen de diverse thema’s waar LTO Noord dagelijks mee actief is om de belangen van onze leden te behartigen? Welke keuzes maken we daarin en wat willen we daarmee bereiken? Afdelingsmanager Johannes Dolislager van Communicatie & Public Affairs vertelt over zijn inzet.

 

  1. Waar ben je mee bezig?

    “Dit jaar draait veel om de LTO Dichtbij app. Die app wordt ons belangrijkste communicatiekanaal met leden. Niet alleen voor nieuws vanuit LTO Noord en LTO Nederland, maar juist ook voor de communicatie tussen afdelingen en leden. Via de app kunnen leden zelf aangeven wat ze belangrijk vinden, en zien ze activiteiten en nieuws uit hun eigen regio. Dat maakt het persoonlijker én relevanter.
    Daarnaast lanceren we begin juni een nieuwe website (zie illustratie). Die laat op een duidelijke manier zien waar we als vereniging aan werken. Per thema is te zien wat de uitdaging is, wat onze inzet is, welke mensen eraan werken, en wat we al bereikt hebben. Zo maken we zichtbaar hoe we de belangen van boeren en tuinders behartigen.
    Ook werken we achter de schermen aan de verbetering van Embrace, ons online platform/intranet. Daarop kunnen bestuurders niet alleen gemakkelijk al hun informatie vinden, maar ook met elkaar netwerken en vragen en info delen.
    Ten slotte ondersteunen we via onze Public Affairs-aanpak bestuurders en collega’s bij het opzetten van een goede lobbystrategie. Bijvoorbeeld bij onderwerpen als de wolf, gewasbescherming of de ruimte die Defensie vraagt. We helpen met de strategie, maar ook met het goed vertellen van het verhaal - in gesprekken, in de media en via onze eigen kanalen.”

  2. Welke inzet vraagt dat van je?

    “Onze aanpak komt voort uit de Strategische Communicatievisie, die we in 2023 samen met de afdelingen hebben vastgesteld. Elke week bespreken we in een redactieoverleg wat we gedaan hebben en hoe we dat het beste kunnen delen. Dat vertalen we naar teksten, beelden en video’s. Zo zorgen we dat leden, politici en anderen goed zien wat we doen én waarom.”

  3. Waar loop je tegenaan?

    “Vernieuwing kost soms wat tijd. Niet iedereen was meteen enthousiast over de nieuwe ledenapp. Dat kwam ook omdat de app in het begin niet goed genoeg werkte. Inmiddels zijn de technische problemen opgelost en is in de app meer informatie gezet die alleen toegankelijk is voor lede. We zien nu elke week het aantal gebruikers stijgen!"

  4. Waar kun je hulp van de afdelingen bij gebruiken?

    “Afdelingen zijn onmisbaar om de ledenapp tot een succes te maken. We trainen op dit moment vijftien afdelingen in het gebruik van de app. Die is veel makkelijker in gebruik dan de website ooit was. Ook komt er een toolkit met QR-codes, uitlegteksten, promotiemateriaal en hulp bij het inloggen in de ledenapp. Daarmee kunnen de afdelingen meteen aan de slag. Wil je ook met jouw afdeling aan de slag, meld je dan via communicatie@ltonoord.nl.”