De 59-jarige Karst Spijkervet heeft samen met zijn broer een melkveebedrijf met een tak akkerbouw (mais, voederbieten en veldbonen) en natuurbeheer. Hij heeft brede bestuurlijke kennis en ervaring opgedaan bij onder andere de plaatselijke LTO afdeling, de gemeenteraad en het Waterschap. “Randvoorwaarden scheppen voor een goed inkomen op korte en lange termijn”, dat is wat hij steeds voor ogen heeft gehouden bij al zijn bestuurswerk, vertelt Spijkervet. “Na jaren van buitenaf LTO Noord te hebben gevolgd, wil ik graag van binnenuit mijn bijdrage leveren aan deze mooie organisatie.”
Netwerker en verbinder
Spijkervet wordt getypeerd als netwerker en verbinder. “Samenwerken binnen én buiten de landbouw om resultaten te behalen in de belangenbehartiging”, dat is zijn ambitie als kersverse bestuurder. “Als LTO Noord kun je dat niet alleen. Samen met leden, afdelingen en de regio wil ik onderdeel van de oplossing zijn. Ik wil graag de overheid beter aan haar woord houden om met de boeren samen te werken. Ik wil graag naast elkaar staan. Dat wordt steeds beloofd, maar in de praktijk is het nog teveel top-down.”
Onderlinge verbinding
Ook vindt hij het belangrijk dat bij alles wat nu op de sector afkomt, met alle agrarische ondernemers samen keuzes worden gemaakt. “We zijn met steeds minder bedrijven, en met een grotere diversiteit. Ook in de belangenbehartiging. Ik wil me inzetten voor onderlinge verbinding, mét alle verschillen die er zijn. Want dé landbouw, die bestaat niet.”

Radertje zijn
Spijkervet bijt zich graag vast in complexe dossiers. “Er is ontzettend veel aan de hand in het stikstofdossier. Er ligt een enorme uitdaging, zowel politiek als bestuurlijk. We zijn verzeild geraakt in een juridisch steekspel. De echte natuurwaarden en de werkelijke betekenis van landbouw sneeuwen daarbij onder in een gecreëerde papieren werkelijkheid. In Wanneperveen hebben we daar al 30 jaar mee te maken, nu speelt het landelijk. Ik zet graag de kennis en ervaring die ik hier de afgelopen jaren heb opgedaan in om zo mijn bijdrage te leveren voor LTO Noord. Niet vanaf de zijlijn maar van binnenuit wil ik graag dat radertje zijn.”