Column Helma Vermuë: De kracht van de vrouw in het melkveebedrijf

  • LTO Noord Vrouw en Bedrijf

Op het moment dat ik op het melkveebedrijf kwam wonen, was ik jong en onervaren in de melkveehouderij. Inmiddels zijn we 25 jaar verder. Mijn man en ik hadden een gedeelde droom: het bedrijf samen besturen en uitbouwen.

In de jaren dat het bedrijf zich ontwikkelde, ben ik ook als ondernemer gegroeid. Dit door vlieguren te maken op het bedrijf, kennis te vergaren via scholingen en studieclubs, en me te profileren als ondernemer. En niet op de laatste plaats door de voortdurende aanmoediging van mijn man en een gezonde dosis lef.

Rondom mij zie ik steeds vaker krachtige vrouwen met een zichtbare rol op de melkveebedrijven. Met visie en ambitie, als zelfstandig ondernemer, als mede-ondernemer, met vaste taken of als vliegende keep. Binnen de melkveehouderij speelt maar liefst 70% van de vrouwen op dagelijks en strategisch niveau een grote rol tijdens het nemen van beslissingen. Ze zijn de verbindende factor op de familiebedrijven. Aan de andere kant laten cijfers (Eurostat) helaas nog steeds zien dat Nederland slecht blijft scoren als het gaat om aantallen vrouwelijke bedrijfshoofden. Slechts 5% van de vrouwen is bedrijfshoofd in de agrarische sector.

Als voorzitter van Vrouw & Bedrijf voor LTO Nederland zet ik me daarom in voor een sterkere economische positie van vrouwen in de familiebedrijven, middels belangenbehartiging bij de overheid en vele andere stakeholders. Tegelijkertijd zorgen we voor een kennisnetwerk, bewustwording en verbinding. Daarnaast hebben we ontwikkeltrajecten voor ondernemende vrouwen gemaakt waarin vrouwen hun rol in de onderneming ontdekken en eigen ambities leren kennen en vormgeven. Wij geloven dat de vrouw een sleutelrol kan spelen in de transitie van de landbouw. Heel belangrijk dus dat de kracht van de vrouwen niet alleen ‘achter de schermen’ wordt ingezet, maar ook in gebiedsprocessen, belangenorganisaties en vaktechnische vergaderingen.

Wat is nodig?

Vrouwen met een intrinsieke motivatie en lef, en stimulans vanuit de omgeving. Bij dat laatste is een grote rol voor mannen weggelegd. Vorm een team binnen én buiten het bedrijf: versterk elkaar, vul elkaar aan en verdeel de taken en de verantwoordelijkheden op basis van ambitie en kwaliteit. Daar profiteert het familiebedrijf van.

Ga naar vergaderingen, maak gebruik van scholingsmogelijkheden én organiseer mede-eigenaarschap! Niet alleen vanuit het oogpunt van fiscale voordelen, maar omdat je daar samen voor kiest. Een maatschapsakte betekent nu al een hoofdelijke aansprakelijkheid voor vrouwen. Het is toch vreemd dat daar niet automatisch een passende vermogensopbouw tegenover staat.

In de samenleving wordt gezocht naar gendergelijkheid. Hoewel in de melkveehouderij sprake is van diversiteit, kunnen mannen en vrouwen in de familiebedrijven nog meer veerkracht en meerwaarde tonen door leiderschap en eigendommen te delen, voor onze mooie sector, met een positieve en open blik naar de toekomst!

Bron:

Melkvee

Het zijn onze mensen die het mogelijk maken

Wij verbinden onze leden met consumenten en burgers, met de politiek, met partners. Dat doen we allemaal, voor ons allemaal.

Helma Vermuë

Voorzitter en Provinciaal voorzitter Noord-Holland Vrouw en Bedrijf

Alle blogs van onze auteurs