Spandoekcampagne met jonge boeren

  • Interactie met de samenleving
  • Salland

Twee jonge boeren die vanaf een spandoek positieve aandacht vragen voor de voedselproductie door de agrarische sector. Sinds kort zijn Lieke Kregel en Simon Wilms het gezicht voor een glas melk (melkveehouderij) en een patatje (akkerbouw/aardappelteelt).

De Allemaal-campagne wordt eerst uitgerold in de LTO Noord-afdelingen Salland en Rijn- en Vlietlanden, maar krijgt bij succes mogelijk vervolg in het hele LTO Noord-gebied.

De twee varianten zijn niet alleen op doek te zien op in totaal tien locaties, maar krijgen ook een week lang een plekje op digitale reclamemasten langs snelwegen. In de buurt van Heerenveen en Staphorst waren ze onlangs al te zien en wie eind augustus van Rotterdam richting Hoek van Holland rijdt, kan ook een glimp opvangen van de LTO Noord-campagne. De verwachting is dat via deze weg in de vakantieperiode ruim twee miljoen automobilisten de trotse boeren aankijken.

Promotie altijd goed

‘Altijd goed om promotie te maken voor boeren en de verbinding te leggen met de voedselproductie. Ik hoorde iemand eens zeggen dat zijn kleinzoons alle voetballers tot in het buitenland bij naam kenden, maar niet wisten waar het voedsel vandaan kwam’, zegt bestuurslid Hedwig Haarman van LTO Noord-afdeling Salland. Haar bestuur stemde dan ook graag in met het verzoek om vijf spandoeken in het gebied te plaatsen.

‘Langs drukke provinciale wegen, zoveel mogelijk verspreid door Salland. Ik vind het hele frisse spandoeken met jonge vlotte boeren erop. Helder, duidelijk, met een korte boodschap. Het groen en blauw staat mooi in het landschap en stoort helemaal niet.’

Voorzitter Kees Captein van LTO Noord-afdeling Rijn- en Vlietlanden is eveneens gecharmeerd van de geringe tekst. ‘De boodschap lijkt heel simpel, maar is wel goed. Op zo’n doek kan ook geen heel verhaal staan. Je rijdt er met 100 of 120 kilometer per uur langs.’ Het kostte Captein maar een paar telefoontjes om vijf adressen te verzamelen waar hij met bouwhekken, voeten, palen en spandoeken terecht kon om als afdeling een bijdrage te leveren aan de campagne.

‘We zitten hier in verstedelijkt gebied, dus als je een boodschap kwijt wil, kan dat hier. ‘Wij’ liggen wel elke dag op de ontbijttafel. Of dat nu met brood, melk of kaas is. Dat wordt wel eens vergeten. Mensen zien ons als landschapsbeheerders en dat zijn we ook, maar onze corebusiness is voedselvoorziening.’

Uitbreiding campagne?

LTO Noord wil met de campagne de consument bewustmaken dat deze niet zonder boer en tuinder kan, omdat die voor eten en drinken zorgen. De boodschap op de spandoeken is als beste uit de bus gekomen na toetsing door een consumentenpanel. De vereniging wil weten of de leden de campagne een bijdrage vinden voor positieve beeldvorming en de spandoeken door heel LTO Noord-gebied willen zien. Dat wordt gepeild met drie vragen via deze link.

Bron:

Nieuwe Oogst