Landbouw wil veilige oplossing N240

  • West-Friesland

LTO Noord en Loonwerkersorganisatie Cumela willen een veilige oplossing voor het ontbreken van een parallelweg langs een deel van de Markerwaardweg (N240) tussen West-Friesland en de Wieringermeer. Landbouwverkeer is daardoor genoodzaakt om door de kernen van Medemblik en Opperdoes te rijden.

16B9075

De landbouw dringt al langer bij de provincie aan op het doortrekken van de parallelweg tussen de rotonde Almereweg en de Westerzeedijk (N239). In 2016 is tijdens een informatiebijeenkomst beloofd dat het doortrekken van de parallelweg in 2020 zou worden aanbesteed. LTO Noord-vertegenwoordiger Arie Schouten: 'Dat is tot op heden nog niet gebeurd en wordt nu opnieuw uitgesteld. De weg staat nog wel steeds op de planning maar is weer naar achteren geschoven.'

Tussenoplossing

Reden om met een tussenoplossing te komen vindt Schouten. 'Bijvoorbeeld door het deel van de N240 zonder parallelweg toegankelijk te maken voor landbouwverkeer of de maximumsnelheid tijdelijk naar 60 kilometer te verlagen. Beide opties lijken voor de provincie onbespreekbaar, maar er moet wel iets gebeuren om ongelukken op de smalle wegen met veel fietsers in de dorpskernen te voorkomen.'

Om de noodzaak aan te tonen hebben Cumela en LTO Noord een inventarisatie onder hun leden gedaan om inzicht te krijgen in het aantal verkeersbewegingen van landbouwvoertuigen tussen West-Friesland en de Wieringermeer. 'Daaruit blijkt dat het minimaal 7.500 bewegingen per jaar gaat door Opperdoes en Medemblik. Dat toont voldoende de urgentie aan om met een oplossing te komen', stelt beleidsmedewerker Hero Dijkema van Cumela.

Bron:

Nieuwe Oogst