De ledenraad van LTO Noord heeft op 13 december ingestemd met een bestuurlijke herinrichting van de organisatie. In januari 2025 start de werving voor provinciaal voorzitters en vicevoorzitters. Hoe ziet de bestuurlijke organisatie er straks uit?
Wat is ons doel?
We willen onze leden meer betrekken bij de vereniging en onze lobby. Leden moeten snel en makkelijk in contact kunnen komen met de juiste bestuurders. Daarom gaan we de organisatie eenvoudiger maken met minder bestuurslagen. Ook gaan we via nieuwe manieren leden meer direct betrekken bij onze inzet. Vandaag is een besluit genomen over de bestuurlijke inrichting van de vereniging.
Algemeen Bestuur
Vanaf 1 juli 2025 is er een Algemeen Bestuur (AB) met daarin 9 provinciaal voorzitters, naast de jongerenvertegenwoordiger, de vicevoorzitter en voorzitter. In het AB komen de provinciale belangen en thema’s samen, om éen standpunt in te nemen ten gunste van alle LTO Noord-leden. Er wordt gewerkt vanuit vier thema’s: Platteland & Omgeving, Water & Bodem, Natuur Klimaat & Energie én Mens, Ondernemerschap & Onderwijs.
Provinciaal Overleg
De provinciaal voorzitters hebben de leiding over het Provinciaal Overleg (PO) en zorgen voor de provinciale belangenbehartiging samen met de vicevoorzitter (deels) en provinciaal themabestuurders. Zij werken vanuit dezelfde thema’s als het AB. Op deze manier werken we efficiënter, effectiever en weten we elkaar beter te vinden.
Wat is het vervolg?
Vanaf 6 januari 2025 komen de eerste vacatures online: die van provinciaal voorzitter en vicevoorzitter voor elke van onze negen provincies. Van deze personen verwachten we dat ze bij hun functie minimaal één themaportefeuille op zich nemen. In de Nieuwe Oogst van 10 januari plaatsen we een paginagrote advertentie, ook zullen we online hier de nodige aandacht aan besteden. Daarnaast zal er ook met onze leden hiervoor worden gecommuniceerd via de bekende kanalen.
De volgende vacature-openstelling in maart, is voor de voorzitter en vicevoorzitter van het AB en de jongerenvertegenwoordiger. Mochten sommige provinciale thema’s nog niet bemenst zijn, dan stellen we die vacature daarvoor open in april. Een vertrouwenscommissie bestaande uit zes personen (vanuit Ledenraad, AB en PO’s) met aftredend AB-vicevoorzitter Eric Douma als voorzitter, is verantwoordelijk voor alle sollicitatieprocedures.
Ook buitengewoon leden kunnen zich kandidaat stellen
De ledenraad heeft ook besloten dat bestuurders niet persé lid/agrarisch bedrijfseigenaar hoeven te zijn. Ook buitengewoon leden kunnen zich als bestuurder kandideren. Daarmee vergroten we het bestuurlijk potentieel. Denk aan partners, of mensen die vanuit een andere functie een grote betrokkenheid en affiniteit hebben bij de sector en onze vereniging.