Een half miljoen! ‘En daar ben ik echt heel trots op’, zegt Boeren Buren-coördinator Jasper Seidel.
Wat dat zegt? Nou, dat 500.000 gebruikers van Facebook, Instagram of TikTok het bericht over de activiteiten rond de kerstdagen voorbij hebben zien komen tijdens het scrollen op deze socials. Een topaantal, maar wat Seidel nog mooier vindt: ‘Van al die mensen hebben er achttienduizend op het bericht geklikt om op de website te komen.’
Klein bedrag
Seidel vergelijkt dat bereik met een televisiespotje na een succesprogramma als Jinek. ‘Maar dat kost tienduizenden euro’s, die van de socials misschien duizend. Fijn voor de leden, want daar komt uiteindelijk het geld vandaan. We kunnen dus voor een kleiner bedrag heel veel mensen bereiken, die ook nog eens kunnen interacteren.’
LTO Noord faciliteert met Boeren Buren de mogelijkheid om een gesprek op gang te brengen. ‘Niet alleen zenden, maar juist de dialoog aangaan. De onderwerpen worden opgehaald vanuit de praktijk bij een lid of bestuurder en gaan door de hele organisatie heen richting de samenleving. Dat maakt het tot een succes’, zegt beleidsadviseur markt en maatschappij Joanne te Winkel.
Het zijn de boeren die zelf hun verhaal vertellen en ook reageren op de reacties vanuit de samenleving. Seidel: ‘Dat kunnen ook negatieve reacties zijn die impact hebben op een boer. Daar zijn we op voorbereid met een soort nazorg voor een goed weerwoord.’
Toch schuwt de coördinator de negatieve feedback niet. ‘Het is juist goed dat mensen hun gedachtepatroon kunnen uiten. Zo kan er een gesprek ontstaan en kan de boer iemands mening bijsturen.’
Woede wegnemen
Als voorbeeld noemt Seidel een reactie van iemand die een verlichte trekkertocht maar vies vond tegenvallen. Daaronder antwoordde een boer dat deze voor het eerst werd gehouden en nog niet zo groot was. Daarbij gaf hij de tip voor een grotere optocht.
De kritische burger is daar geweest en liet vervolgens weten dat hij een geweldige avond had gehad. ‘Door woede weg te nemen, bereik je best wel wat. Dat kan alleen als onze leden zich kwetsbaar durven op te stellen en hun verhaal vertellen.’
Volgens Te Winkel kunnen dat ook ingewikkelde onderwerpen zijn. ‘Door ze vanuit de boer op een simpele manier naar een groter publiek te brengen, snappen mensen misschien ook beter waarom de boeren zo boos zijn. Een boer kan dan bijvoorbeeld uitleggen dat een megastal niet voor meer dieren hoeft te zijn, maar dat deze de dieren meer ruimte geeft. Om te ondernemen, moet de boer rekening houden met de samenleving.’