‘Breng je verhaal in beeld’ van LTO Academie blijkt nu al schot in de roos

  • Interactie met de samenleving

Hoe deel je je verhaal met de bühne? Hoe zet je tekst, foto- en filmmateriaal zo goed mogelijk in op sociale media? Dat leren LTO-leden en bestuurders in de nieuwe masterclass ‘Breng je verhaal in beeld’ van LTO Academie. 'Het is mooi om te zien dat ook leden zich willen verdiepen in dit thema’,

De masterclass blijkt nu al een succes. ‘Eigenlijk was deze primair ontwikkeld voor bestuurders, maar vooral leden van LTO Noord hebben zich aangemeld’, weet Cindy Hammink van LTO Academie. De vraag voor een dergelijke masterclass kwam van portefeuillehouders Markt & Maatschappij van LTO Noord. ‘Zij willen graag leren hoe we als sector nog meer de verbinding kunnen maken met de maatschappij’, legt Hammink uit.

Opmerkelijk is dat vooral LTO Noord-leden zich hebben aangemeld voor de masterclass. ‘We hebben al 27 deelnemers, van wie het gros geen bestuurslid is, maar lid van LTO Noord. Het is mooi om te zien dat ook leden zich willen verdiepen in dit thema’, vindt Hammink. Volgens haar hebben vooral mensen met een agrarisch bedrijf en een neventak zich aan-gemeld. ‘Veel deelnemers hebben een multifunctioneel bedrijf, bijvoorbeeld een melkveebedrijf met een horecatak, een boerderijwinkel of zijn educatieboer’, licht zij toe.

De masterclass bestaat uit vier onlinebijeenkomsten, waarvan de eerste twee al zijn geweest. ‘De eerste bijeenkomst werd verzorgd door Jasper Seidel, communicatieadviseur bij LTO Noord en coördinator van het publieksmerk Boeren Buren van LTO Noord. Hij vertelde over het delen van persoonlijke verhalen van boeren en tuinders en de mogelijkheden en kansen die sociale media kunnen bieden’, legt Hammink uit. Er werd stilgestaan bij het hoe en waarom: waarom wil je communiceren, welke doelgroep wil je daarmee bereiken en hoe treed je buiten je eigen ‘bubbel’ om een breder publiek te bereiken?

In de tweede bijeenkomst was het woord aan Malkis Jajan, persvoorlichter bij LTO Noord. In deze training leerden de deelnemers hoe zij op een overtuigende en impactvolle manier het eigen verhaal kunnen delen met de buitenwereld. De derde bijeenkomst, die eind maart plaatsvindt, staat in het teken van filmen. Hammink: ‘De deelnemers leren hoe zij hun verhaal vertalen naar beeld, waarna zij thuis zelf aan de slag gaan. Ook het editen van filmmateriaal komt hierbij aan bod. Het filmmateriaal evalueren we samen in de laatste bijeenkomst, begin april.’

Over de drempel trekken

‘Het is mooi om te zien dat boeren en tuinders echt met dit thema bezig zijn’, gaat Hammink verder. ‘Het zegt al genoeg dat niet alleen bestuursleden met een portefeuille gericht op dit onderwerp zich hiervoor hebben aangemeld, maar juist ook leden. Agrariërs zijn trots op de sector, willen dat graag laten zien en leren hoe je op een mooie manier verhalen kunt delen en impact kunt maken. Met deze masterclass willen we hen over de drempel trekken om er daadwerkelijk wat mee te doen. Dit is een eerste stap.’

Meer weten? Ga dan naar ltoacademie.nl.

Bron:

Tekst: Sandra Kuiper, Nieuwe Oogst | Foto: Vidiphoto