Liefde voor het eten en door het weten

  • Interactie met de samenleving

Weet wat je eet. Dat is het thema van de Dutch Food Week die op vrijdag 6 oktober in Arnhem wordt afgetrapt met een markt waar onder meer allerlei producten van de boer worden uitgedeeld. ‘Want weten wat je eet, begint op de boerderij’, stelt Hanneke Stegeman van Boerenwijs.

Deze educatieve organisatie bemant samen met educatieboeren, bestuurders van LTO Noord-afdeling Zuid-Oost Veluwe en LTO Noord-publieksmerk Boeren Buren een kraam. Doel: in gesprek komen met mensen en uitleggen waar het eten vandaan komt. Met daarbij een proeverij met zuivel.

‘Niet zomaar door wat boeren zelf bedacht, maar wetenschappelijk verantwoorde proefjes’, zegt Stegeman. ‘Wageningen University & Research heeft die ontwikkeld en ze sluiten aan bij Smaaklessen die op scholen worden gegeven. Het idee is dat de scholen die deze lessen volgen, vervolgens een boerderij bezoeken om zuivel te proeven.’

Hoewel het in de kinderschoenen staat en er nog een pilot moet starten, noemt Stegeman het een ‘spielerei met zuivel’. ‘Welke invloed heeft kleur op je smaak? Hoe smaakt iets als je het blind proeft?

Het gaat om de beleving van zuivel.’ Diezelfde beleving, ‘het ruiken, voelen en inzetten van de zintuigen’, staat volgens de boerendochter uit het Gelderse Oosterhuizen ook centraal bij schoolbezoeken aan het boerenerf. De vijftien educatieboeren van Boerenwijs geven boerderijlessen aan basisscholen in de streek van Winterswijk tot Hattem.

Tijdens de openingsmarkt in het kader van de Dutch Food Week hoopt Stegeman de educatieboeren in beeld te krijgen bij voorbijgangers en beleidsmakers. ‘Het zijn doorgaans geen marketeers die hard op de trom slaan. Maar ik gun hen een podium, want het zijn de ambassadeurs van de agrarische sector.’

De smaakproefjes zijn volgens Stegeman een goede manier om met mensen in gesprek te komen. ‘Als mensen niets van eten weten, heb je er ook geen liefde voor, ga je er niet van houden. Door te laten proeven, iets met het product te doen, wordt de beleving ervan anders. Hoewel de beleving van zuivel natuurlijk het mooiste op de boerderij is. Dan is de melk niet langer anoniem.’

Appels en peren

De zuivel die van 12.30 uur tot 17.30 uur op de markt rond de Eusebiuskerk in Arnhem wordt geproefd, komt van educatieboer en afdelingsbestuurder Bart Lubbers. Vlak bij het evenement heeft hij zijn Landwinkel IJsseloord en 150 melkkoeien in de uiterwaarden. ‘Daarmee breng je het product dichtbij. We proberen ook nog tuinders te vinden om appels of peren te kunnen uitdelen.’

De Dutch Food Week is de nationale week van ons eten waarin heel Nederland bewust wordt gemaakt van ons voedsel. Dit jaar vindt de Dutch Food Week plaats van 7 tot en met 14 oktober. Door het hele land zijn er allerlei activiteiten die aansluiten bij het thema Weet wat je eet.

www.dutchfoodweek.nl
www.boerenwijs.nl

Bron:

Nieuwe Oogst