'Boerderijeducatie is het visitekaartje van de agrarische sector'

  • Gelderland
  • Regio Oost
  • Multifunctionele landbouw
  • Interactie met de samenleving

Vrijdag 13 mei bracht Peter Drenth, CDA-gedeputeerde van Provincie Gelderland, op verzoek van LTO Noord ​en Jong Leren Eten een bezoek aan Melkveebedrijf de Genders van de familie Weijers in Giesbeek. Deze dag stond in het teken van boerderijeducatie.

LTO Noord riep recent provincies op meer te doen om boerderijbezoeken door scholen te stimuleren, zodat kinderen leren zelf keuzes te maken over eten. “Steeds minder kinderen komen op de boerderij. Daardoor weten veel kinderen tegenwoordig steeds minder goed waar het eten en drinken vandaan komt. Wij vinden het belangrijk om kinderen kennis te laten maken met de voedselproductie”, meldt LTO Noord-regiobestuurder en verantwoordelijke voor het onderdeel boerderijeducatie, Karolien Hupkes. Wieke Bonthuis van Jong Leren Eten-Gelderland onderschrijft dit volledig: “Wij stimuleren het boerderijbezoek van schoolklassen op allerlei manieren. Het is belangrijk dat alle kinderen op de basisschool minimaal 1x in hun schoolcarrière een bezoek aan een educatieboerderij hebben gebracht. Dat blijft ze hun hele leven bij.”

Het bedrijf van de familie Weijers is aangesloten bij het Platform Boerderijeducatie Nederland en verzorgt boerderijlessen voor zowel het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs. Deze dag was groep 5/6 van IKC Carrousel uit Zevenaar te gast op het melkveebedrijf. In aanloop naar het boerderijbezoek hebben de kinderen op school al voorbereidende lessen gekregen. De boerderijlessen tijdens het bezoek werden gegeven door Catrien Weijers.

“Ik vind boerderijeducatie erg belangrijk, omdat kinderen het hier beter meekrijgen dan op school. Hier kunnen ze het ervaren en kunnen ze zien waar hun eten vandaan komt en dat begint op de boerderij.”, aldus Weijers. “Boerderijeducatie is het visitekaartje van de agrarische sector en ieder kind moet een keer op een boerderij geweest zijn en moet weten waar hun eten vandaan komt.”, vult Hupkes hierbij aan.

De kinderen begonnen de dag met onder andere een fotospeurtocht, koe melken, kalfjes knuffelen en een uitleg over hoe de koeien gemolken worden. De gedeputeerde deed hier zelf actief aan mee. Vervolgens werden de kinderen ontvangen in de ontvangstruimte voor een zuivelproeverij. Hierbij konden de kinderen zien en ervaren welke producten uit de supermarkt allemaal beginnen bij de koe.

Hierna pakte Drenth een momentje om de kinderen toe te spreken. “Vandaag leren jullie iets over waar melk en boter vandaan komt en dat is heel goed, want zonder melk en boter kunnen we niet. Het is heel belangrijk dat jullie leren wat er gebeurt op de boerderij.”

Vervolgens vervolgden de kinderen hun dag met het uitvoeren van een aantal alledaagse klusjes op de boerderij, zoals de dieren voeren en zaagsel scheppen. Het was een educatieve en interactieve ochtend met veel blije en enthousiaste gezichten en geluiden onder de kinderen, ouders en juffen.

Platform Boerderijeducatie Nederland

Platform Boerderijeducatie Nederland is actief sinds 2016 en ontwikkelde Keurmerk Boerderijeducatie Nederland om de sector verder te professionaliseren. De deelnemende organisaties stelden kwaliteitseisen op voor de veiligheid, hygiëne en educatieve vaardigheden. Het platform wordt gefinancierd door de deelnemende educatieboeren en ontvangt subsidie van ZuivelNL en overheidsprogramma Jong Leren Eten. LTO-vakgroep Multifunctionele landbouw levert menskracht om de doelstellingen te realiseren. Lees hier meer over het stimuleren van boerderijeducatie.