Nieuws
30 oktober 2023

Bestuurder Fije Visscher over TABOER: ‘Er zijn als het spannend wordt’

De bekendheid is enorm. Taboer, voor mentale zorg voor boeren en tuinders, wordt vaak genoemd op sociale media en tijdens bijeenkomsten en erfbetreders pakken het op. LTO Noord-bestuurder Fije Visscher is tevreden over alle aandacht die de campagne sinds de start zeven maanden geleden kreeg. ‘Vooral als het spannend wordt in de sector moet je er zijn.’

Fije Visscher in stal.

Spannend is en wordt het zeker. De afgelopen tijd gaan de gesprekken vooral over blauwtong, piekbelaster zijn en de natuurvergunning voor Schiphol. ‘Het programma ‘Voor de mens achter de ondernemer’ is steeds harder nodig’, meent ambassadeur Visscher.

De LTO Noord-bestuurder snapt de zorgen maar al te goed. ‘Neem de natuurvergunning voor Schiphol. Je zult maar PAS-melder zijn. Dan vraag je je toch af hoe dat mogelijk is en wat jij dan met je bedrijf moet? Wat nu weer? Hoe dan? Dat gevoel. Of je doet alles aan reductie van uitstoot. Heb je luchtwassers en krijg je alsnog het stempel dat je het nog niet goed doet.’

Momenteel is Taboer ook aanwezig tijdens bijeenkomsten over het blauwtongvirus. ‘We snappen dat boeren het moeilijk hebben met deze actualiteit. Dus dan moet je er als Taboer zijn. We zijn ook aanwezig bij afdelingsbijeenkomsten en Tweede Kamerleden zijn op werkbezoek geweest. De overheid moet zich er terdege van bewust zijn wat het effect van haar beleid is. Wat het met boeren doet, als ze geen zekerheid en perspectief hebben.’

Taboer is eind maart gestart om het taboe te doorbreken om over mentale gezondheid te praten. Het aantal bezoeken aan de website en telefoontjes naar de hulplijn laten een stijgend beeld zien. In dat opzicht lijkt de missie op de goede weg te zijn. Maar daarmee houdt het volgens Visscher niet op. ‘Gelukkig is er een loket waar mensen terechtkunnen, maar ik hoop vooral dat het mentale gesprek aan de keukentafel wordt gevoerd. Of dat nou via Taboer, de predikant of de huisarts is, maakt niet uit. Het gaat erom dat mensen ook echt de hulp vinden die ze nodig hebben.’

Hoe succesvol dat is, kan de Taboer-ambassadeur nog niet zeggen. ‘We moeten eerst een jaar verder zijn om de balans op te maken. Het is nog te prematuur voor cijfers.’

Overal op de agenda

Visscher streeft ernaar om de mentale gezondheid van boeren en tuinders overal op de agenda te krijgen. ‘Zo ver is het nog niet. Erfbetreders, verkoopleiders van diervoeding, dierenartsen. Ze zouden allemaal ondersteuning moeten krijgen om voldoende gereedschap in de tas te hebben om het moeilijke gesprek aan te gaan.’

Taboer staat ook op beurzen om zich op de kaart te zetten. Of mensen in zo’n omgeving wel over mentale zorgen willen praten? Visscher denkt van wel. ‘Als je maar doorvraagt. Want ook op een beurs gaat het niet alleen over koetjes en kalfjes. En we werken er aan onze zichtbaarheid. Al zou iemand maar een foldertje meepakken en het door de brievenbus van de buurman doen.’

Bellers en bezoekers website laten stijgende lijn zien

Bij de start van Taboer stond de hulp- en verwijzingslijn centraal. Die wordt gemiddeld om de dag gebeld of gemaild. De website trok tot nu toe bijna 24.000 bezoekers, wat neerkomt op dagelijks 115 belangstellenden. Het palet van de campagne is inmiddels behoorlijk uitgebreid. Hierbij een greep uit de cijfers en het aanbod.

Trainingen en workshops

Zowel boeren en tuinders die met hun LTO-afdeling dit thema willen agenderen, als erfbetreders die zich op een specifiek thema willen bekwamen kunnen een keuze maken uit diverse onderwerpen. Hoe houden we het leuk aan de keukentafel, grip op de toekomst en omgaan met stress zijn zomaar wat titels van workshops. Eind oktober en in november zijn er voor erfbetreders suïcidepreventietrainingen in Hobrede (NH), Zwolle (OV) en Drachten (FR).

Zichtbaarheid

Niet alleen de website schrijft goede cijfers. Ook op sociale media weten mensen Taboer te vinden. LinkedIn telt ruim 700 volgers, Facebook dik 200 en X (voorheen Twitter) 64. De video #vraagdoor werd via YouTube in een paar maanden tijd al bijna 1.200 keer bekeken.Via sociale media is het filmpje onder de aandacht gebracht. Deze krachtige video van een kleine anderhalve minuut laat zien dat het belangrijk is om oog voor elkaar te hebben en door te vragen hoe het echt met iemand gaat.

Toolbox

Via Taboer zijn diverse middelen beschikbaar om te helpen het gesprek op gang te krijgen. Notitieblokken, pennen, flyers, zorgnetwerkkaart, signalenkaart en bierviltjes zijn via de website aan te vragen. De viltjes zijn dubbelzijdig bedrukt en sluiten aan bij de campagne #vraagdoor. Ook kan een roll-up-banner worden gereserveerd.

Webinars

In het najaar staan er twee webinars op de agenda. Het eerste, over suïcidepreventie, werd onlangs gehouden. Hierin kwam het herkennen van signalen van iemand met suïcidale gedachten aan bod en hoe dit bespreekbaar te maken. Op 23 november gaat het van 20 tot 21 uur over familiedynamiek. Daar wordt ingegaan op valkuilen bij familiebedrijven en de relatie tussen overdragers, opvolgers en niet-overnemende kinderen. De webinars worden opgenomen en kunnen later via de website van Taboer worden teruggekeken.

Chat

Het is nog toekomstmuziek, maar Taboer verkent de mogelijkheden voor een chatfunctie. Deze communicatievorm zou dan het huidige bellen en mailen aanvullen. Hiervoor wordt het oor te luister gelegd bij 113 Zelfmoordpreventie en de Luisterlijn. Welk type vragen wordt gesteld, wat vergt afhandeling en op welke manier? Dit zijn vraagstukken waarover kennis moet worden opgedaan.

Vind meer informatie over deze campagne op de website taboer.nl.