Om jouw steentje bij te dragen tot het dichten van de kloof tussen boeren en burgers. Je wilt graag dat de mensen om jouw bedrijf heen een positieve kijk op jullie bedrijf of sector hebben, krijgen of houden. Want even tussen ons, dat boerenvak dat is het mooiste beroep van de wereld. Daar ben je eigenlijk reuzetrots op, ondanks de hectiek en onzekerheid van deze tijd. Je wilt iets doen. Maar wat dan, hoe organiseer je dat en hoe maak je dat zo groot en zo sterk dat er nog járenlang over nagepraat wordt. Hierbij 3 stappen tot een enorm succesvolle activiteit!
Denk klein. En begin gewoon.
Als boer of boerengroep heb je altijd iets moois te vertellen en te laten zien. Misschien wil je een open dag organiseren, een picknick in het weiland, neem je mensen mee op een wandeling over het kavelpad of een workshop koe- of zonnebloemen schilderen. Misschien wel een krans van vlas binden, een boerderijdiploma uitreiken aan enthousiaste kinderen, een camping-voor-1-nacht. Of deel kleine porties soep uit tijdens een wandeltocht. Heb je een rustbankje bij het land staan of heb je een boerderijwinkel met zomerse aanbieding of rustpunt waar fietsers een kopje koffie kunnen drinken. Nodig je gasten van de camping-om-de-hoek uit voor een bezoek aan je bedrijf, of juist alle kinderen uit het dorp om bij jullie te komen hutten bouwen. Alle, echt alle activiteiten zijn enorm waardevol en vanuit LTO Noord helpen we je heel graag op weg hoe. Bel mij of mijn collega’s en we helpen je idee uitwerken en brengen je in contact met anderen die hetzelfde organiseren.
Meld je activiteit aan
Als je bedacht hebt hoe en wat, begint het reclame maken. Het hangt een beetje van jouw activiteit af hoeveel reclame dit moet zijn. De lokale kranten en social media (Facebook-groepen!) zijn jouw prioriteit. Zij zijn altijd blij met alvast geschreven stukken over wat er in hun buurt georganiseerd wordt. Kijk ook of jouw gemeente een speciale activiteiten-pagina heeft voor activiteiten in jouw regio.
Dat stapje daarbuiten, buiten de kring van zo’n 15 kilometer rondom jullie boerderij, die verzorgen wij. Het platform ‘Boeren en tuinders pakken uit in de zomer’ is hier speciaal voor in het leven geroepen. Wat wij doen? Wij bundelen alle initiatieven en gaan dan de landelijke en regionale pers aanschrijven. En we adverteren op Kidsproof, het grootste uitjes-met-kinderen-platform van Nederland. We posten betaalde berichten op sociale media, waaronder Boeren Buren en benaderen zoveel mogelijk VVV's. En wanneer je al die initiatieven optelt is het echt grandioos hoeveel bezoekers wij samen, boeren en tuinders in Nederland, op de boerenerven hebben ontvangen. Een pretpark is er niets bij. En let op, echt elk initiatief is welkom. Wij kunnen ook aanmeldingen voor jullie beheren en helpen met het opzetten van een betalingssysteem. Alles wat je moet weten, vind je hier.
Ontvang je gasten en maak plezier
Vergeet niet dat je mensen niet hoeft te overtuigen, het feit dat ze bij jullie op het erf zijn betekent al dat ze de sector een warm hart toedragen. Stel maar eens vragen, waar zij hun groenten kopen, of ze erop letten dat het Nederlands product is of niet, enz. Je zult zien, het is erg leuk om af en toe de thermometer in de maatschappij te steken en te zien hoe zij over onze sector denken. Ik weet zeker dat jullie positief verrast zullen zijn. Even iets anders dan negatieve berichtgeving en onzekere toekomst. Gewoon even in het hier en nu, trots zijn op je vak en daarover vertellen aan mensen die dat graag van je zullen horen.