‘Grootste campagne ooit waarbij zo veel boeren actief zijn’

  • Interactie met de samenleving

‘Alles is beter gegaan dan we van tevoren hadden bedacht’, zegt Johannes Dolislager, manager communicatie en public affairs bij LTO Noord. Het is zijn beknopte samenvatting van de succesvolle aftrap van de LTO Noord-publieksactie Voor ons allemaal.

 NIET HERGEBRUIKEN NW OOGST - Allemaal campagne

Met spandoeken door het hele land wordt duidelijk gemaakt hoe boeren een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Van patat, tot een glas melk en van een wollen trui tot een stukje vlees. 

‘We hadden nooit verwacht dat er zo veel bestellingen zouden komen, nooit verwacht dat we bij negen provinciehuizen zo enthousiast ontvangen zouden worden voor de overhandigingen van spandoeken en nooit verwacht dat we zoveel reacties zouden krijgen vanuit leden, stakeholders, bedrijven en politiek.’

Wat begon met een verwachting van zo’n vijfhonderd campagnespandoeken die richting leden zouden gaan, moest worden bijgesteld naar een uitdaging en logistieke puzzel voor verzending van ruim 2.600 stuks. ‘Een positieve verrassing’, zegt Dolislager. ‘Het overvalt me wel dat zo veel mensen dit willen.’

Door de enorme belangstelling is de campagne volgens de eindverantwoordelijke ‘de grootste campagne ooit, waarbij zo veel boeren actief zijn op hun eigen bedrijf’. En zo’n publieksactie verdiende een grootse aftrap. Dolislager staat nog versteld van het enthousiasme waarmee er op provinciehuizen werd gereageerd om een spandoek in ontvangst te nemen. ‘Ze waren echt heel meewerkend en bij negen provincies, alle waar LTO Noord actief is, zijn we uitgebreid ontvangen met koffie en luxe koeken.’

Waar het kon, was de boer op het spandoek, het fotomodel, mee om zijn of haar eigen versie uit te reiken. In Gelderland liet gedeputeerde Harold Zoet, oud-regiovoorzitter van LTO Noord, het spandoek bij de ingang van het provinciehuis ophangen. Ook in Zuid-Holland en Flevoland is de publieksuiting zichtbaar gemaakt.

Abri’s en vliegtuigjes

Op de aftrapdag zijn ook abri’s in onder meer Hilversum en Den Haag (rondom het Tweede Kamer-gebouw en bij de ministeries) voorzien van posters met de boodschap ‘Van de boer en tuinder, voor ons allemaal’. Bovendien vlogen er reclamevliegtuigjes over het oosten van Nederland om het statement onder de aandacht te brengen. Dat de campagne goed wordt ontvangen, weet Dolislager aan de hand van reacties. ‘Burgers die zeggen dat er eindelijk een positief verhaal komt uit de sector. In plaats van dat het kommer en kwel is en we boos zijn. Daar is bewust voor gekozen.’

In verschillende appgroepen ziet de manager foto’s voorbijkomen van leden die hun spandoek ophangen. ‘We roepen iedereen op een zo leuk mogelijke foto te maken en die in te sturen via communicatie@ltonoord.nl. Hiermee kan een dronevlucht worden gewonnen voor een filmpje van je bedrijf.’

Hoewel de aanvraag voor een spandoek is gestopt, kunnen leden die er alsnog eentje willen, zich bij het informatiecenturm op een wachtlijst laten plaatsen.

Bron:

Tekst: Sacha Wunderink, Nieuwe Oogst | Foto: Kayleigh Oostra