Nijeboer schat in dat hij de app, die drie jaar geleden werd gelanceerd, nu ongeveer een jaar op zijn telefoon heeft staan. ‘Maar ik gebruikte hem niet vaak. Eigenlijk wist ik toen niet zo goed wat de app deed.’
De melkveehouder uit Lutten kon niet aanwezig zijn bij een webinar met uitleg over hoe afdelingen dingen in de app kunnen plaatsen. ‘Toen heb ik op een later moment persoonlijk uitleg gekregen. Ik stond te kijken hoe makkelijk het is. Het is echt heel simpel om er berichten op te zetten.’ Toch ziet de bestuurder dat vanuit afdelingen nog weinig wordt geplaatst. ‘Het zou mooi zijn als dat wel gebeurt, want dan is het ook aantrekkelijker om de app te downloaden en te gebruiken.’
Persoonlijk bij afdelingen langsgaan is volgens Nijeboer de manier om bestuursleden in actie te krijgen. ‘Er is behoorlijk wat in de app geïnvesteerd, dus het is het wel waard. Maar om de app meerwaarde te geven, moet deze wel worden gevuld. Volgens mij vooral met regionaal nieuws. Daarmee ben je onderscheidend. Dat wat landbouwminister Femke Wiersma doet of zegt, krijg je ook wel via andere kanalen binnen.’
App op de factuur
Bestuurders in de benen krijgen, is één taak. Daarna volgen nog de leden. Ook daar heeft Nijeboer een idee over. ‘Breng de app onder de aandacht op de contributienota. Nieuwsbrieven zien mensen niet altijd. Maar als je een nota van meer dan 1.000 euro krijgt, neem je die wel even goed door.’
Nijeboer denkt dat veel leden niet eens weten dat er ook veel afdelingsnieuws in de app staat. Hoewel dat volgens hem nu nog ‘mondjesmaat’ is en veel meer zou moeten zijn. ‘Ook met wat minder diepgaande berichten. Zo zijn wij als afdeling met het verkiezingspamflet van LTO Noord bij politieke partijen geweest. Zoiets zouden we er best op kunnen zetten. Dan zien leden meer wat we doen.’
Anderzijds moet er geen ‘overkill’ aan informatie komen, benadrukt Nijeboer. ‘Je krijgt al veel informatie binnen. Via nieuwsbrieven, websites, Nieuwe Oogst en de app. Vier pushmeldingen op een dag vind ik te veel. Als LTO Nederland-voorzitter Ger Koopmans iets ondertekent, dan zie ik dat vanzelf wel. Persoonlijk krijg ik liever meldingen met reminders voor deadlines van subsidieregelingen of de aankondiging van interessante debatten.’
Vanuit LTO Noord is in de laatste maanden fors ingezet om de LTO Dichtbij-app goed in het vizier van leden te krijgen. Door verbetering in functionaliteit, maar ook met mailings om de app te promoten. Het heeft zijn vruchten afgeworpen. Het aantal nieuwe gebruikers en de activiteit nam zienderogen toe.
LTO Noord-voorzitter Dirk Bruins is blij met deze trend. ‘We zagen dat nieuws en bijeenkomsten via veel kanalen werden gedeeld, waardoor het lidmaatschap minder overzichtelijk en onderscheidend voelde. Met LTO Dichtbij brengen we alles samen op één plek, exclusief voor leden, zodat je niets mist en meer waarde uit je lidmaatschap haalt.’
Direct downloaden
Download de LTO Dichtbij app in de Apple Store of Google Play Store.
Alle informatie over de LTO Dichtbij app vind je hier
Bron: Tekst: Sacha Wunderink | Fotograaf: André Weima