"Ik zeg niet dat wat we altijd deden niet goed is, maar we gaan kijken hoe het nóg beter kan', vertelt Dirk Bruins. "Lid zijn van een vereniging is niet meer zo vanzelfsprekend als vroeger. Mensen veranderen. Dan moet je als organisatie mee veranderen en kritisch naar jezelf kijken." Dat leden in die zoektocht naar verandering een belangrijke rol hebben, is voor hem vanzelfsprekend. "Leden moeten ervaren dat ze gehoord worden, dat er naar ze wordt geluisterd." Om dat te bereiken wil LTO Noord de leden meer betrekken bij de vereniging en de lobby. Daarmee wordt ook tegemoet gekomen aan de wens die uit het laatste ledenonderzoek naar voren kwam.
Sneller schakelen
"Mensen krijgen nieuws snel tot zich. Zeven dagen per week, 24 uur per dag. De vraag is hoe je de leden snel betrokken krijgt bij bijvoorbeeld een standpuntbepaling over een actueel onderwerp. Ledenavonden zijn hartstikke goed en afdelingsbestuurders staan dichtbij leden. Ook komen bij het informatiecentrum dagelijks telefoontjes binnen. Maar om snel te schakelen, want de hele wereld is sneller geworden, kun je denken aan polls of enquêtes via de LTO Dichtbij app. Daarnaast kan een reactieknop bij artikelen in die app helpen om de mening van leden te peilen. We moeten de klankbordfunctie beter inzetten. Dit betekent niet dat we op elk onderwerp een referendum gaan houden. Daar hebben we te veel leden voor. We gaan er vanuit dat we de leden zoveel betrekken dat we iedereen gehoord hebben en op basis daarvan met elkaar afwegingen kunnen maken."
Lijnen korter maken
Bruins benoemt eveneens het streven om 'lijnen korter te maken'. "De lijnen tussen afdelingen, algemeen bestuur en LTO. Zodat informatie snel heen en weer kan gaan. Bijvoorbeeld in het geval zoals het regeerakkoord of de mestbrief. Maar ook voor leden moet het makkelijk zijn de juiste wegen te bewandelen. Dat ze weten wie ze waarvoor kunnen bellen. En ook hoe ze als lid hun geluid richting het bestuur kunnen laten horen. Met een goede deskundige ondersteuning vanuit de werkorganisatie moeten ze het gevoel krijgen van 'bliksem, er wordt echt voor ons geknokt'."
Efficiënter worden
Alle ontwikkelingen die voor de toekomst worden verwacht, bepalen het spiegelbeeld. "We zijn nu een vereniging die er toe doet voor de land- en tuinbouw en dat willen we blijven. Maar we moeten er rekening mee houden dat het aantal boeren en tuinders daalt. Hoe bekostig je het dan en hoe behoud je goede bestuurders?', is de LTO Noord-voorzitter realistisch. Het zijn vragen waarop in het traject Vereniging 2030 naar een antwoord wordt gezocht. 'De bijdrage voor het lidmaatschap moet op een acceptabel niveau blijven. Het moet het geld waard blijven. Dus moeten we efficiënter worden en keuzes maken."
Jongeren meenemen
In het proces is er ook aandacht voor jongeren. 'Vandaag de dag is het niet vanzelfsprekend om ergens deel vanuit te maken. Jongeren wegen af wat het ze oplevert, wat ze eraan hebben. Dat moeten we ze laten zien. Met communicatie maar ook door ze te betrekken en te verbinden."