‘Personeelstekorten zijn vaak de beperkende factor voor groei’, constateert Veenstra. Hij heeft veel initiatieven opgezet om personeel te werven en te behouden. ‘Dat kan zijn door te focussen op zij-instromers, maar ook door samen te werken met het UWV of door te werken met jongeren of AOW’ers.’
Een van de bedrijven die al veel werkt met nieuwe doelgroepen, is de Achterhoekse plantenkweker Heutinck. Teelt- en hr-manager Matthijs Kondring nam hondentrimster Linda aan. ‘Dit werk past goed bij mij. Ik werk in een mooie, prettige omgeving en geniet intens tussen de planten’, zegt ze. ‘Ik kwam noodgedwongen thuis te zitten. Planten vond ik erg leuk. Toen kwam het UWV met het voorstel om bij Heutinck te gaan werken.’
Kondring: ‘Onze ervaring is dat zij-instromers heel gemotiveerd zijn. Ze zijn op zoek naar zingeving. Ze zijn klaar met hun huidige baan en op zoek naar iets nieuws. Dat is vaak belangrijker voor hen dan het salaris. Daar gaat het pas heel laat over.’
Linda vertelt over haar ervaringen bij Heutinck
‘Weleens een varken gezien’
Elien Elshof heeft een varkensbedrijf in Zwolle en heeft vijf mensen in dienst. ‘Twee met een agrarische achtergrond, één via een stage en de rest van buiten de sector. Zo stuurde een jongen een open sollicitatie. Hij had weleens een varken gezien, maar verder geen enkele ervaring’, blikt ze terug.
‘Mensen zonder ervaring kijken met een andere blik naar het bedrijf. Ze staan er open in en je kunt hun precies je manier van werken aanleren. Ik vind het leuk om zo’n iemand te zien groeien. Hij werkt nu al vier jaar bij mij.’
Niet alleen voor productiewerk werft Kondring zij-instromers, ook voor de werkzaamheden daaromheen. ‘Het kaderpersoneel dat wij zoeken heeft vaak helemaal geen idee dat er werk voor hen is. Wij hebben IT’ers in dienst die nooit hadden gedacht dat er werk voor hen in deze sector zou zijn. Een platform als Beter Uitzicht helpt dan enorm om dit type werknemers te bereiken.’
Een aantal maanden geleden is LTO Noord samen met partnerorganisaties begonnen met het arbeidsmarktplatform en de campagne Beter Uitzicht. ‘Hiermee laten we mensen zonder boerenroots zien wat de sector te bieden heeft. Met echte verhalen, sectorinformatie en een vacaturebank’, licht Veenstra toe.
Inmiddels heeft de campagne zo’n twee miljoen mensen bereikt en hebben de eerste mensen de overstap gemaakt. ‘Een resultaat waar we als sector trots op mogen zijn’, vindt de projectleider.