In een eerder stadium lagen er meerdere routes op tafel. LTO Noord heeft, samen met andere partijen als de provincies, gemeenten, waterschappen en natuurorganisaties, bij het ministerie aangestuurd op een oostelijke route, bij voorkeur een tunnelroute. Inmiddels is bekend dat het ministerie, ondanks weerstand onder alle partijen in het gebied, toch kiest voor de route die onder Schiermonnikoog door loopt, bij Pieterburen aan land komt en vanaf daar door landbouwgrond naar Eemshaven leidt. Deze route zou financieel aantrekkelijker zijn en sneller gerealiseerd kunnen worden dan de andere mogelijke routes.
LTO Noord: deze route is onbespreekbaar
We hebben de afgelopen maanden meerdere malen aangegeven dat de beoogde route wat ons betreft onbespreekbaar is. We vrezen voor onherstelbare schade aan hoogwaardige landbouwgrond, daarnaast loopt de voorkeursroute van het ministerie dwars door Natura 2000-gebied en dreigt de Waddenzee van de Unesco Werelderfgoedlijst te worden geschrapt. Er zijn betere, meer toekomstbestendige en duurzamere alternatieven. Samen met zestien andere betrokken partijen hebben we een gezamenlijke regiobrief gestuurd, daarin gaven we minister Hermans een onderbouwd advies om te kiezen voor één van de oostelijke routes.